Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Tillväxt i Mediebyråbarometern för augusti

Publicerad: 8 september 2021, 07:35

Jochum Forsell, senior partner på Hear, säger att en full återhämtning av mediemarknaden kan gå snabbare än förväntat.

Även i augusti blev det en tillväxt på annonsmarknaden, visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometernHear

I augusti växer medieinvesteringarna via mediebyråerna med 4,6 procent jämfört med motsvarande månad förra året. Totalt investerades 1,1 miljarder kronor i medier under augusti.

Bio som kategori står för en rejäl comeback i augusti, men investeringsnivåerna är fortfarande låga. Totalt lade annonsörerna nästan 2 miljoner kronor på bioannonsering, vilket är en tillväxt på 97 procent. Sett till året så här långt backar dock bio med 82 procent.

Även utomhus växer i augusti och ligger på en tillväxt på 13,5 procent. Men liksom för bio så minskar investeringarna sett till perioden januari-augusti. Då ligger utomhus på en minskning på 7,9 procent.

Annars är det de digitala mediekategorierna som driver tillväxten. Sök ökar med 18,9 procent, onlinevideo med 16,3 procent och sociala medier med 10,5 procent i augusti.

LÄS ÄVEN: Sveriges Mediebyråer: ”Pengar är på väg tillbaka” 

Den mediekategori som istället backar mest är dr/annonsblad, som står för en negativ tillväxt på 37,9 procent. Hittills i år står även kategorin för den allra största minskningen med en negativ tillväxt på 34,5 procent.

– Annonsmarknadens återhämtning sker snabbt nu, rekylen från 2020 är mycket stark. Utomhusbolagen, som hade ett mycket tufft 2020, har stor orderingång under hösten, TV-stationerna är ofta slutsålda, radionätverken rapporterar stark efterfrågan och slutsålda veckor. Vi ser också att budpriserna digitalt stiger. En full återhämtning till nivåerna som gällde före pandemin kan ske snabbare än förväntat, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i ett pressmeddelande.

 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News