måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Tema: Mediebyråernas roll i det nya medielandskapet – här hittar du alla artiklar

Publicerad: 5 december 2022, 09:08

Dagens Media har under veckan fördjupat sig i mediebyråernas möjligheter och utmaningar i ett allt mer fragmenterat medielandskap.

Foto: Bulat Silvia

Mediebyråernas uppdrag har förändrats i och med att mediemarknaden har fragmenterats och annonsörerna ställer andra krav. Samtidigt har nya aktörer gett sig in på marknaden. Vad innebär det, och hur bör mediebyråerna agera? Här hittar du alla artiklar som publiceras under temaveckan:

Ämnen i artikeln:

Digitala temaveckorTema: Mediebyråernas förändrade rollToppnyheter förmiddag

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Marknadscheferna: Därför byter vi mediebyrå
Kompetensbrist, effektiviseringar och kostnadsbesparingar är några av de vanligaste skälen till att annonsörerna byter mediebyråer. Det menar marknadscheferna på Volkswagen, Husqvarna, Telia och Lindex.

Howcom och KW Bruun stöpte om affärsstrukturen före krig och pandemi: ”Extremt framgångsrikt”
Mediebyrån Howcom och bilimportören KW Bruun inledde sitt nya, gemensamma arbetsätt ”inhouse 2.0” för snart tre år sedan. Det har fått båda två att stå stadigt i tider av osäkerhet, berättar KW Bruuns Robin Jacobsson.

Två år senare: Fortsatt stor prispress i pitcher
Mediebyråerna upplevde att de i pitcher tvingades garantera så låga mediepriser att de inte gick att hålla. ”Det blir väldigt cyniskt” sade en mediebyråchef i augusti 2020. Vad har hänt sedan dess – drygt två år senare?

Gaming växer hos mediebyråerna: ”Där publiken finns vill annonsörer synas”
­Gaming har dubbats till ”nästa stora annonskanal”. Det får mediebyråerna att växla upp, men strategierna för hur byråerna hanterar gamingområdet ser olika ut.
✓ Group M integrerar gaming i alla byråer
✓ Dentsu jobbar i virtuella team
✓ Publicis om motiven bakom externa samarbetet
✓ Miljarder att hämta hem

Så går det för mediebyråernas Amazon-satsningar
Amazons intåg i Sverige har påverkat marknaden mindre än vad man trodde initialt. Men svårare tider kan komma att gynna e-handelsjätten, enligt mediebyråer som Dagens Media har pratat med. ”Amazon hade rimligtvis inte etablerat sig här om de inte trodde att det fanns potential i vår marknad”, säger Jenny Leeb, vd på Bizkit Havas.

Så står sig fria mediebyråer mot de globala supernätverken
­Här ger Hear, Scream, TBS och Adon sin bild av hur det är att stå fria från de globala jättenätverken – och varför det ibland skulle vara skönt med en flygande gubbe från London.
✓ ”Vi får inga kunder gratis”
✓ Kan gasa – när andra bromsar
✓ ”Utmaningen är ju att alltid behöva prioritera”

Nätverken stöper om sig – därför satsar de på performance marketing
Nätverksjättarna Group M, OMG och Dentsu riktar ett allt större fokus mot performance marketing. Samtidigt hoppas Collaboration Art på att vinna fördelar genom att konsolidera branschen. Byråerna om:
✓ Motiven
✓ Konkurrensen
✓ Hindren på vägen.

Mediebyråerna utmanas från nya håll – här är konsultjättarnas motiv
­Mediebyråerna har fått nya konkurrenter. Accenture Song och Arc är bara två exempel på storspelare som de senaste åren tagit en bit av den svenska marknadsföringskartan. Men vilka motiv har egentligen konsultjättarna och vilka strategier kommer att bli viktiga framöver?

Från mediestrateger till affärskonsulter – så måste mediebyråerna utvecklas framåt
Hur ser framtiden för nätverksbyråer vs fristående byråer ut? Allt fler pratar om vikten av att bli en ”one stop-shop”, men är det ens möjligt? Byråvalskonsulten Christina Wihlner Lentell och Sveriges Mediebyråers vd Benjamin Holmfred resonerar om mediebyråernas framtid.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev