Mediebyråer
Telenor byter mediebyrå
Publicerad: 16 september 2019, 13:02
Adam Fors är vd på PHD.
UPPDATERAD. Telenors mediebyråupphandling är klar. Starcom tappar uppdraget. ”Jag tror att de attraheras av vårt hybriderbjudande”, säger Adam Fors, vd på OMG-byrån PHD.
Starcom har jobbat med Telenor sedan 2016. Nu går dock uppdraget vidare till Omnicom, som ska hantera hela det nordiska kontot.
Telenor Sverige ska jobba med PHD, medan dotterbolaget Vimla går till Hearts & Science. I Norge och Danmark går uppdraget till OMD.
– Telenor är ett av Sveriges mest progressiva och datadrivna företag. Vi är oerhört stolta över att få förtroendet att utveckla deras redan ambitiösa position på marknaden, säger Adam Fors, vd på PHD.
Varför tror ni att ni vunnit upphandlingen?
– Det borde du egentligen fråga Telenor. Jag tror att de attraheras av vårt hybriderbjudande där vi hjälper till både som strategiskt bollplank men även hands-on och supporterar de i deras fortsatta utveckling, säger Adam Fors.
Hur mycket affären är värd vill Adam Fors inte kommentera. Inte heller hur länge kontraktet gäller, utöver att Omnicom inleder samarbetet med Telenor den 1 januari 2020.
Vad kommer PHD att förändra och vad vill ni uppnå på Telenor?
– Det tar vi i direkt dialog med kunden, det är inget vi berättar i media.
Vad ser ni som största utmaningar framöver?
– Jag tror att det handlar om att kunna vara dynamisk och anpassa supporten där den verkligen behövs, säger Adam Fors.
I ett pressmeddelande säger Tobias Clewemar, varumärkeschef på Telenor Sverige, att de byter mediebyrå som en del av satsningen på digitalt.
– För att bäst komplettera Telenors nya agila och mer datadrivna arbetssätt, där vi redan har många digitala medieköpsfunktioner internt, har vi letat efter ny en strategisk rådgivare och sparringpartner som kommer kunna hjälpa oss på vår fortsatta digitala resa, säger Tobias Clewemar, varumärkeschef på Telenor Sverige, i ett pressmeddelande.
– Valet föll på Omnicom-gruppen eftersom de visade ett stort driv, energi och rätt kompetens för att arbeta tillsammans med oss. Med det är vi väldigt glada över att bilda ett nordiskt Telenor-nätverk och jag är övertygad om att vi kommer skapa många positiva synergier.
Telenor köpte förra året medieutrymme för 184 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.
– Nu handlar det om att påbörja förberedelserna inför 2020, så att vi är redo att köra igång, säger Adam Fors.