Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Störst tillväxt för utomhus under augusti – så påverkar valet medieköpen

Publicerad: 7 september 2022, 07:45

Utomhus tar ett kliv på över 60 procent under augusti.

Foto: JANNE NAESS

Valkampanjer får flera medieslag att uppvisa en positiv tillväxt under augusti. Men marknaden som helhet backar med 0,5 procent, visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometernNyheterRedaktionens val

Under augusti förmedlades totalt 1,1 miljarder kronor via Sveriges Mediebyråers medlemmar, vilket är ett tapp på 0,5 procent jämfört med augusti förra året – som dessutom var en rekordmånad.

Flera mediekategorier uppvisar dock rejäl tillväxt, vilket kan relateras till det kommande valet. Utomhus växer allra mest och tar ett kliv på närmare 64 procent. Fackpress växer med 24 procent medan kvällspress ökar med 19 procent. 

– Trots hög inflation, ekonomisk oro och en förväntad lågkonjunktur fortsätter medieinvesteringarna att gå starkt. Förvisso faller medieköpen med 0,5 procent, men det är mot mycket starka jämförelsetal. Augusti 2022 är den tredje starkaste augustimånaden i Mediebyråbarometerns historia. Medieinvesteringarna i augusti är starkt kopplade till valet. Typiska valmedier ökar, såsom dagspress och utomhus/trafikreklam gör all-time-high för en augustimånad med en uppgång om 64 procent. Kategorin går just nu urstarkt och har hittills i år ökat med nästan 65 procent, och orderingången under andra halvåret är hög. säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Även landsortspress och storstadspress ökar, liksom radio.

– Radio ökade under augusti och nådde dessutom all-time-high för en augustimånad. - trots starka jämförelsetal från föregående år. De politiska partierna ser ut att ha annonserat tungt i radio under augusti. Inom rörlig bild ökade online video medan tv, återigen, backar. Tv-tittandet faller under 2022 och är nu på historiskt låga nivåer, följaktligen flyttar annonsörer och mediebyråer medieinvesteringarna från tv till online video. Online video står nu för 25 procent av de samlade köpen av rörlig bild, en andel som stadigt ökar, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i pressmeddelandet.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev