Mediebyråer
Storkunden Ellos lämnar Iprospect – väljer dansk byrå
Publicerad: 4 oktober 2021, 08:22
Bine Agaard Johanson är operativ chef på Jellyfish, som redan har storkunder som Samsung, Spotify och Nestlé.
Dansk konkurrent tar över Ellos digitala mediebudget på ”tresiffrigt miljonbelopp”.
Danska byrån Jellyfish har efter en pitch vunnit uppdraget om Ellos digitala marknadsföring i Norden. Enligt ett pressmeddelande ligger den svenska e-handlarjättens budget för köpt media på ett tresiffrigt miljonbelopp.
Ellos har tidigare samarbetat med Dentsu Aegis-byrån Iprospect.
Jellyfishs uppdrag består i att hantera Ellos digitala marknadsföringsbudget för display, sök och sociala medier, både strategiskt och operativt, över en 12-månaders period.
Cedric Ménard som är marknadsansvarig på Ellos Group, kommenterar bytet till Jellyfish:
– Jellyfish har som digital partner gjort ett bra grundjobb i att förstå vår affär, vår teknologi och framförallt våra kunder. Vi har tilltro till att den förståelsen kommer att fördjupa och förstora värdet av det här partnerskapet, säger han.
På Jellyfish ser man övertagandet av Ellos, som förra året omsatte över 3 miljarder svenska kronor, som inledningen på ett nytt kapitel i bolagets tillväxtresa. Sedan byrågruppen köptes upp av franska Fimalac Group 2019 har Jellyfish äntrat flera nya marknader. Byrån har kunder som Samsung, Uber, Nestlé, Allianz, Spotify och Ebay.
Bine Agaard Johanson, som är operativ chef på Jellyfish säger i ett pressmeddelande att bolaget har jobbat hårt för att bygga upp en nära relation till Ellos. Om nya samarbetet säger hon:
– Det är en bekräftelse av våra styrkor på Jellyfish. Vår uppbyggnad och struktur gör att vi kan nyttja vår expertis och kapacitet globalt och hjälpa kunder i deras unika digitala utmaningar oavsett marknad.