Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Så presterade Scream under 2020

Publicerad: 7 september 2021, 11:25

Nils Lindhe är ny vd på Scream sedan mitten av augusti.

Foto: Scream

Tappet minskar med hjälp av kostnadsbesparingar och statliga stöd.


Ämnen i artikeln:

Scream

Under 2020 omsatte moderbolaget Scream omkring 1,17 miljarder kronor, vilket innebär en ökning från 1,07 miljarder 2019. 

Byråintäkten för 2020 landar på cirka 105,2 miljoner kronor, jämfört med en byråintäkt på 88,9 miljoner kronor 2019. 

Rörelseresultatet för fjolåret uppgår till 18,5 miljoner (16,7 miljoner). 

Scream konstaterar i sin årsredovisning att pandemin har slagit hårt mot kommunikationsbranschen då vissa kundkategorier helt stoppar sin annonsering, medan andra minskat kraftigt. 

”En blandad kundportfölj, något förändrad produktmix samt kostnadsbesparingar och statliga stöd har i viss mån bidragit till att mildra de ekonomiska effekterna på Scream”, står det att läsa i rapporten. 

En annan stor händelse är att Scream Skåne har fusionerats i Scream i november 2020. När Scream Skåne fusionerades med moderbolaget Scream uppgick nettoomsättningen till cirka 120 miljoner kronor och rörelseresultatet låg på omkring 800 000 kronor. 

Som bekant skedde även ytterligare en stor förändring inom Scream nyligen då Nils Lindhe officiellt tog över vd-posten efter Emma Thorp den 16 augusti i år. 

LÄS MER: Han tar över Scream

Scream Göteborgs nettoomsättning landar i sin tur på cirka 178 miljoner kronor, en kraftig minskning från 277 miljoner kronor året innan. 

Byråintäkten för 2020 ligger på cirka 17,8 miljoner kronor, en minskning från 25,8 miljoner kronor 2019. 

Även rörelseresultatet dalade kraftigt – från 5,4 miljoner kronor till 579 000 kronor. 

Under 2020 gick Scream Göteborgs medgrundare, huvudägare och ordförande Kjell Söderberg tragiskt bort. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Scream

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News