Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Så mycket minskade medieinvesteringarna i september

Publicerad: 13 Oktober 2020, 07:33

”Tv backade med 32,4 procent”, säger Jochum Forsell.

Foto: Getty Images

De breda massmedierna drabbas värst när medieinvesteringarna fortsätter att minska.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Det blev en svag start på hösten då medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 28 procent under september månad. 

Minskningen kan till viss del tillskrivas icke periodiserad data eftersom september 2020 hade en faktureringsdag mindre än 2019. Siffrorna jämförs även med rekordnivåer föregående år. 

Hittills har medieinvesteringarna minskat med 22,2 procent, vilket innebär ett ras på 2,5 miljarder kronor. 

– Medieinvesteringarnas nedgång ser ut att accelerera i september. Men på grund av flera faktorer är den reella nedgången mindre. Det beror dels på en perodiseringseffekt, men även på att årets siffror möter rekordnivåer från september 2019, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i en kommentar och fortsätter:

– En mer rättvisande jämförelse är mot september 2018, då landar månadens nedgång på 14 procent. Siffran visar att investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som har kunnat se under sommaren håller i sig. 

Samtliga mediekategorier, förutom ”övrigt”, backade. Kategorin har det fortfarande tuffast med en minskning på 82,6 procent. Samtidigt konstaterar Jochum Forsell, senior partner på Hear de breda massmedierna drabbades hårdast under september.

– Tv backade med 32,4 procent, utomhus/trafikreklam med 43,5, radio med 25,2 procent. Periodiseringen förklarar 15–20 procent av nedgången, resten av nedgången är i linje med den allmänna minskningen av medieköp till följd att coronapandemin. Tendensen att de breda mediekanalerna tappar snabbare än de mer riktade digitala håller i sig, säger han och fortsätter:

– Som vi såg redan förra månaden klarar sig de digitala kanalerna bättre. Online video minskar endast 6,5 procent, vilket sannolikt är en faktisk ökning givet periodiseringen. Konsumtionen av digital video har ökat snabbt under pandemin och annonsörerna följer efter. Även sociala medier minskar mindre än genomsnittet. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.