Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Rekord för medieköpen under september – men print dalar

Publicerad: 8 Oktober 2019, 07:23

Rekord för medieköpen under september 2019.

Foto: Henrik Isaksson/IBL

Hösten inleder positivt för större delen av mediemarknaden och investeringarna ökar med 15 procent, visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Staffan SlörnerMediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer ökar med 15 procent i september till 1,7 miljarder kronor. Dock ska man komma ihåg att september i år har en faktureringsdag mer än september förra året, vilket är en förklaring till ökningen.

Bio är den stora vinnaren i september med en tillväxt på hela 111 procent. Hittills i år ligger ökningen för bio på 9,3 procent.

– Flertalet kategorier uppvisade positiv tillväxt och totalt sett blev medieinvesteringarna de högsta någonsin för en septembermånad. Trafik/utomhusreklam gav ett riktigt styrkebesked i september – trots att jämförelsemånaden 2018 innehöll riksdagsval, som är en mycket stark drivkraft för kategorin, så ökade mediet med drygt 30 procent. Även tv ökade mer än vad periodiseringen kan förklara. Siffrorna visar tydligt att annonsörerna och mediebyråerna prioriterar räckviddsmedier, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Print har det däremot fortsatt tufft. Den mediekategori som backade mest under september 2019 var dagspress kväll, med en negativ tillväxt på 46,1 procent. Hittills i år står dagspress kväll för den största minskningen av alla mediekategorier med en negativ tillväxt på totalt 28,4 procent.

Printkategorierna backade som helhet 26 procent under september, vilket är den största minskningen under enskild månad hittills i år.

Bland de digitala kanalerna står onlinevideo för den största ökningen i september, med en tillväxt på 29 procent, vilket är i paritet med ökningen i tv. 

– Men ökningen inom övriga digitala medier är betydligt blygsammare. Den totala digital volymen ökade med 11 procent, vilket borde ha varit högre på grund av fler faktureringsdagar i september. Online display ökade med endast 6 procent – det är tydliga tecken på att mediebyråerna föredrar video och sociala medier framför traditionella banners, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i pressmeddelandet.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.