Mediebyråer
Ras för medieköpen i november
Publicerad: 6 december 2022, 08:17
Benjamin Holmfred, ordförande i Sveriges Mediebyråer.
Medieinvesteringarna via mediebyråerna minskar i november.
Medieinvesteringarna i november minskar med hela 19,8 procent, jämfört med november 2021, visar Mediebyråbarometern. Minskningen kan till viss del tillskrivas icke periodiserad data då november 2022 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2021.
Totalt förmedlades under november nästan 1,4 miljarder kronor.
Hittills i år ligger dock de totala investeringarna på en positiv tillväxt om 4 procent.
– Medieinvesteringarna minskade kraftigt på bred front i november med nästan 20 procent. Men november innehåller en faktureringsvecka mindre än samma månad 2021, vilket påverkar resultatet cirka 12–15 procent. Vi ser alltså en reell tillbakagång om cirka 5–8 procent jämfört med en mycket stark novembermånad 2021, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.