Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Publicis världens högst värderade byrånätverk

Publicerad: 28 oktober 2021, 06:53

Publicis Groupes kontor i Paris.

Foto: Ferdinando Scala/Wikimedia

Publicis passerar konkurrenterna Omnicom och WPP är är nu världens högst värderade byrånätverk.


Ämnen i artikeln:

PublicisOmnicomWPP

Franska Publicis Groupe värderas till cirka 14 miljarder euro, skriver Campaign. Omnicom, som tidigare var det nätverk med högst börsvärde, värderas nu till 13 miljarder euro, medan WPP ligger på 13,3 miljarder euro.

Anledningen till att Publicis nu gått upp i topp är att nätverket har presterat bättre än konkurrenterna under pandemin.

Interpublic, som är det minsta av de fyra globala byrånätverken, värderas till 12,4 miljarder euro, och har därmed knappat in på rivalerna, skriver Campaign.

Under många år var WPP världens högst värderade nätverk med den högsta noteringen under 2017. Omnicom passerade WPP i oktober 2018.

WPP är dock fortfarande störst sett till antalet anställda. Nätverket har cirka 100 000 medarbetare världen över, Publicis 80 000, Omnicom 65 000 och Interpublic cirka 54 000.

LÄS ÄVEN: Emma Thorp om karriären och nya rollen som vd för Publicis: ”Snällhet är en superkraft” 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PublicisOmnicomWPP

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.