Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Publicis storvinnare i Mondelez globala pitch

Publicerad: 17 augusti 2022, 08:27

Foto: Mondelez

Publicis tar över majoriteten av snackjättens globala medieuppdrag. ”Vi nyper oss i armen”, säger Emma Thorp, vd på Publicis Group.


Ämnen i artikeln:

Mondelez InternationalPublicisToppnyheter eftermiddag

Publicis tar hem en stor del av Mondelez medieupdrag efter att den stora pitchen, som inleddes i december förra året, är klar. 

Uppskattningsvis hanterar Publicis nu omkring 70 procent av bolagets medieuppdrag, skriver Adage. Tidigare har Publicis hanterar runt 30 procent av snackjättens mediekonto. 

Senaste gången Mondelez gick ut i en global pitch var 2018 då Dentsu förlorade större delen av sitt uppdrag för Mondelez i Europa och Asien. I Norden har uppdraget fram tills nu hanterats av Wavemaker, som alltså blir av med uppdraget. 

Med start 1 september kommer Publicis hantera Mondelez medieupdrag i Europa, Latinamerika, Mellanöstern, Nordafrikanska halvön, Sydafrika och Kina där Europa är den marknad som har tillkommit. 

– Det är en obeskrivligt stor glädje att få välkomna Mondelez till oss på Publicis. Vi nyper oss i armen här. Vi är många som har varit involverade i pitchen och det är en drömkund på så många sätt – starka och omtyckta varumärken, fantastiska produkter och skickliga marknadsförare. Vi ser fram emot att träffa hela teamet på Mondelez och att starta igång samarbete, säger Emma Thorp, vd på Publicis Group, i en kommentar. 

Vaynermedia och WPP behåller en del av sina uppdrag då WPP hanterar uppdraget i Sydostasien, Indien, Australien, Nya Zeeland och Japan medan Vaynermedia fortsätter att ha hand om kommunikationen och de digitala köpen i USA och Kanada. Det skriver Adweek

Enligt uppgifter till Adweek deltog Dentsu Medias Carat inte i den amerikanska pitchen och drog sig ur den globala i ett tidigt skede. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev