Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Publicis skapar central strategienhet

Publicerad: 29 november 2021, 09:50

Foto: Bild på Emma Thorp: Abraham Engelmark

Publicis rekryterar Karl Kajbjer som chief strategy officer när byråkoncernen tar nästa steg i utvecklingen av Power of one.

Ämnen i artikeln:

PublicisEmma Thorp

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicis bygger en central strategienhet och anställer Karl Kajbjer till att leda enheten i rollen som chief strategy officer. 

Hans uppdrag är att utveckla strategiska erbjudanden och arbetssätt för alla byråer inom Publicis-koncernen. Rekryteringen och uppbyggnaden av avdelningen beskrivs som ett steg i Publicis utveckling av byråmodellen Power of one som togs till Sverige 2018. 

– Detta är en extremt viktig satsning för oss, säger Emma Thorp, vd på Publicis Group, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Genom att skapa en central funktion tar vi ett större strategiskt grepp och kan på ett mer holistiskt sätt driva kommunikationsarbetet och hjälpa våra kunder att växa snabbt på marknaden. 

Karl Kajbjer kommer senast från rollen som global varumärkesdirektör för Husqvarna. Tidigare har han även arbetat som chief strategy officer hos konkurrenten Dentsu. 

– Jag är otroligt stolt och tillika ödmjuk över att ha fått möjligheten att leda och utveckla Publicis strategierbjudande i Sverige, säger han i ett pressmeddelande. 

Karl Kajbjer tillträder sin tjänst den 10 januari 2022.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev