Mediebyråer
Publicis Sapient växlar upp i Sverige – rekryterar 45
Publicerad: 26 april 2022, 12:30
Publicis Sapients Peter Ekdahl och Björn Elmberg.
Publicis Sapient ska utöka organisationen med 45 nya tjänster. Dessutom tar byrån sikte på finanssektorn och skapar nya kundsegmentet ”Financial services”.
Publicis Sapient har funnits i Sverige sedan 2005 och är nätverkets byrå för digital transformation. Idag har byrån cirka 130 anställda i Stockholm, Göteborg och Malmö. Bland kunderna finns Volvo, H&M, Essity, Clas Ohlson och Pandora.
Nu ska bolaget växla upp och rekryterar till hela 45 tjänster, däribland inom UX, Strategi & Innovation, Data, Arkitekt och Projektledning.
– Vi har under de senaste åren sett starkt ökad global efterfrågan av våra tjänster, bland annat inom retail. Idag passerar cirka en tredjedel av onlinehandeln i USA genom lösningar som vi på Sapient är inblandade i. Även i Norden börjar kunderna uppmärksamma vår unika expertis och vi växer snabbt, säger Björn Elmberg, nordic head of retail & CPG på Publicis Sapient Sverige, i ett pressmeddelande.
Samtidigt bildar Publicis Sapient det nya kundsegmentet ”Financial services”. Ansvarig blir Peter Ekdahl, managing partner & group vice president på Publicis Sapient i Sverige.
– Ambitionen är att etablera Publicis Sapient som en ledande partner till svenska banker och försäkringsbolag, speciellt inom kund- och upplevelsecentrerad transformation, säger Peter Ekdahl i pressmeddelandet.
– Branschen genomgår en kraftig förändring där förväntningarna från kunderna har ökat kraftigt. Detta dels på grund av erfarenheter och upplevelser från andra innovativa digitala tjänster, både inom och utanför den finansiella sektorn, men även på grund av framväxten av nya digitala utmanare. Vi har en mycket stark position inom segmentet internationellt som vi kombinerar med den starka erfarenhet vi har kring kundupplevelse, digital teknologi och transformation lokalt.
LÄS ÄVEN: Klarna och Burger King byter mediebyrå – och 52 andra annonsörer