Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Publicis kammar hem Burger King

Publicerad: 14 mars 2022, 13:26

Publicis vinner Burger King.

Efter en genomlysning av alla byråpartners har Burger King valt att gå till Publicis. En ny intern byrå ”Publicis King” upprättas för att ta hand om storkunden.


Ämnen i artikeln:

Burger KingPublicis

Burger King väljer efter en omfattande upphandling att konsolidera alla byråtjänster till Publicis.

2019 lämnade snabbmatsjätten Adon för Vizeum, och nu är det Publicis tur att ta hand om Burger King.

Uppdraget innefattar reklam, media och PR i Skandinavien under byråmodellen ”Power of One”. Publicis får ansvaret for att bygga och utveckla Burger Kings varumärke samt leda arbetet med alla marknadsaktiviteter för restaurangkedjans 275 restauranger i Skandinavien.

Steen Puggard, vd för Burger King i Skandinavien, kommenterar i ett pressmeddelande: 

”Vi har stora ambitioner för vår verksamhet i Skandinavien. Genom att samla alla våra byruppdrag hos Publicis så får vi en dedikerad partner som delar våra ambitioner och som säkerställer att vi blir ledande i vårt marknads- och kommunikationsarbete, inte minst vad gäller digitalisering av hela vår verksamhet”.

För att leda Burger King på bästa sätt skapar Publicis en byrå i byrån: ”Publicis King”. Här ska mediestrateger, kreatörer och PR-konsulter jobba integrerat som ett team tillsammans med Burger Kings marknadsteam.

Emma Thorp, vd på Publicis Groupe Sverige:

– Vi är otroligt stolta och glada över att välkomna Burger King till oss på Publicis! Att få leda arbetet med Burger Kings varumärke, reklam, media och PR är en enorm ära; vi har satt ihop ett Publicis-team som arbetar helt integrerat över alla byrådiscipliner och ser fram emot att skapa fantastisk kommunikation som driver Burger King’s varumärke och affär i Skandinavien.

 

 

 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingPublicis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev