Mediebyråer
Publicis Groupe växer med 20 procent: ”Ännu ett rekordår”
Publicerad: 8 februari 2023, 09:15
Publicis Group har för andra året i rad en tvåsiffrig organisk tillväxt.
Foto: Ferdinando Scala
Nätverksjätten Publicis Groupe ökar nettoomsättningen med 20 procent under 2022. Men i år förväntas betydligt lägre tillväxt.
Nätverkets nettoomsättning landar på 12,572 miljoner euro 2022, vilket är en ökning på närmare 20 procent jämfört med 2021. Rörelseresultatet ökar med 23 procent till 2,266 miljoner euro. Det innebär en marginal på 18 procent.
Enligt ett pressmeddelande ligger den organiska tillväxten på 10,1 procent, och bara i Q4 ligger den på 9,4 procent. Epsilon och Publicis Sapient är drivande i den organiska tillväxten och ökar med 12 respektive 19 procent jämfört med 2021.
Den största delen av intäkterna kommer från Nordamerika, som står för 63 procent av omsättningen. Europa står för 23 procent, Latinamerika för 2 procent, Mellanöstern och Afrika för 3 procent, medan 9 procent av intäkterna kommer från Asien.
– 2022 var ännu ett rekordår för Publicis Groupe, med en tvåsiffrig organisk tillväxt för andra året i rad. Den genomgripande transformationen som vi har genomfört innebär att det slår gnistor om vår affär, vilket gör att vi återigen växer mer än marknaden på alla nyckeltal, säger Arthur Sadoun, ordförande och vd för Publicis Groupe, i pressmeddelandet.
2023 förväntas dock bli ett år av lägre tillväxt. Den organiska tillväxten beräknas då ligga på mellan 3 och 5 procent, med en marginal på mellan 17,5 och 18 procent.
Publicis Groupe är det första av de stora byrånätverken att släppa sin årsrapport.
LÄS ÄVEN: Tema: Mediebyråernas roll i det nya medielandskapet