Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Publicis aktie faller på börsen

Publicerad: 11 Oktober 2019, 11:32

Arthur Sadoun, vd Publicis Groupe

Foto: Skärmdump från Publicis Groupes Youtube-kanal

Publicis visar sämre siffror än väntat under det tredje kvartalet.


Ämnen i artikeln:

Publicis

Publicis Groupes aktie föll med 12 procent över natten efter att mediebyråkoncernen uppvisade ett sämre resultat än väntat för det tredje kvartalet, skriver The Drum

Tidigare i år meddelade Publicis att de organiska intäkterna i stort sett skulle vara stabila men under det tredje kvartalet har intäkterna istället minskat med 2,7 procent. Dessutom meddelar Publicis att de organiska intäkterna sannolikt kommer minska med 2,5 procent. 

Anledningen till minskningen är bland annat USA-kunders neddragningar av traditionell annonsering och att Publicis Sapients omställning, där de ska fokusera på total företagstransformation snarare än digitala tjänster, har haft en negativ inverkan. 

– Vi har tagit de tuffa men nödvändiga besluten som krävs för att ta tackla de branschutmaningar vi står inför, säger vd Arthur Sadoun, i ett uttalande, och fortsätter:

– Vi befinner oss utan tvekan på den svåraste delen hittills av vår resa och som i fallet i alla  större strukturella förändringar blir saker och ting alltid värre innan de blir bättre.

– Vi kunde ha valt den enkla vägen och utnyttjat status quo för att hitta små källor av omedelbar tillväxt. Istället accepterar vi denna smärtsamma situation på kort sikt för att vara bättre förberedda för framtiden.

De senaste 24 timmarna har aktiepriserna för konkurrenterna WPP, Omnicom och Interpublic sjunkit med 4,4, 2,9 respektive 1,3 procent. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Publicis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.