Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Pandemiåret 2020 – så stort är annonstappet

Publicerad: 12 januari 2021, 09:28

”Under det andra kvartalet minskade medieköpen med hela 34 procent”, säger Daniel Eriksson.

Foto: Getty Images

Turbulent år för medieinvesteringarna – här är siffrorna för helåret 2020. ”Lägsta noteringen sedan 2010”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, minskade med totalt 17,8 procent under helåret 2020. Det motsvarar drygt 2,7 miljarder kronor. Tv-kategorin står för 1 miljard av tappet. 

Alla mediekategorier har haft en negativ tillväxt och Sveriges Mediebyråer konstaterar att ingen kategori kan ses som vinnare. Minst tapp stor dock de digitala kategorierna för (8,8 procent). 

Eftersom biograferna varit stängda stora delar av året har kategorin bio backat mest men även utomhus/trafikreklam har fått se betydande ras (30 procent). Printtappet har även accelererat. Förra året minskade investeringarna med 27 procent och 2019 backade investeringarna med 18,8 procent. 

– 2020 blev ett av de mest dramatiska åren vi någonsin har varit med om. Även medieinvesteringarna hade ett turbulent år och under 2020 köptes annonsutrymme för knappt 12,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en minskning om 17,8 procent. Det är den lägsta noteringen sedan 2010, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i en kommentar och fortsätter:

– Under det andra kvartalet minskade medieköpen med hela 34 procent, och även om investeringarna har fortsatt minska hela året så har takten mattats av något. Under årets sista kvartal backade investeringarna endast med 4,5 procent. Det är en signal om en snabb återhämtning som kan komma att fortsätta in i 2021. 

I december minskade investeringarna med 21,3 procent. Minskningen kan till viss del tillskrivas icke periodiserad data eftersom december 2020 hade en faktureringsdag mindre än 2019. 

Positivt är att fyra mediekategorier visade på tillväxt: fackpress, online video, sociala medier samt populärpress. 

Den stora förloraren (förutom bio) under december månad är radio som backade med 39,7 procent. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News