Mediebyråer
OMD vinner City Gross
Publicerad: 11 maj 2022, 05:21
Foto: OMG/Creative Commons/City Gross
City Gross har utsett OMD till sin nya mediebyrå. ”Under upphandlingen har det visat sig att vi är en väldigt bra match kulturellt”, säger Fredrik Eriksson, vd på OMG.
Tillsammans med Engage Marketing har City Gross gått ut i en upphandling där sex byråer plockats ut som kandidater. OMD gick vinnande ur pitchen. Medieköpen har tidigare legat inom Dentsu Aegis.
– Vi sökte en mediebyråpartner som både kan leverera avseende de kompetensområden för samtliga delar inom mediebyråtjänster inklusive martech, men som även matchar City Gross kultur där hållbarhet, innovation, resultat och proaktivitet är viktiga faktorer som måste finnas hos en byråpartner, säger Jonas Gunnarsson, mediestrateg på City Gross, i ett pressmeddelande.
OMD ska bland annat hjälpa City Gross att bli mer strategiska och öka fokus på mätbar effekt i marknadsföringen.
– Att få möjligheten att arbeta tillsammans med City Gross på deras ambitiösa framtidsresa är väldigt spännande. Under upphandlingen har det visat sig att vi är en väldigt bra match kulturellt och att vi har en gemensam syn på hur kommunikation och marknadsföring ska utformas för att driva affärsvärde och tillväxt vilket är nycklarna för ett starkt partnerskap. Det är fantastisk kul att få välkomna City Gross till OMD, säger Fredrik Eriksson, vd på OMG, i ett pressmeddelande.
Under helåret 2021 investerade City Gross runt 210 miljoner kronor brutto i medier, enligt siffror från Kantar Sifo.