Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Nytt annonsras för kvällspressen – tappar 8,5 miljoner kronor

Publicerad: 13 Augusti 2019, 08:46

Tidningarna har det fortsatt tufft när det kommer till annonsintäkter.

Foto: Foto: Janne Næss

Annonsinvesteringarna minskade både i juni och juli jämfört med året innan. Hårdast drabbat är kvällspressen, som tappade närmare hälften av intäkterna båda månaderna.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråer minskade i både juni, 11,3 procent, och juli, 2,8 procent, jämfört med året innan. Men trots det menar Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, inte att man kan prata om svaga månader.

– Man kan inte definiera sommaren som svag. Detta då noteringen för juni och juli är den näst högsta någonsin – endast sommaren 2018 har varit starkare. Årets siffror möter således rekordnivåer från föregående år – en sommar som präglades av höga investeringsnivåer kopplat till fotbolls-VM, säger han i ett pressmeddelande. 

Juni i år var en guldmånad för landets biografer – där fördubblades nästan annonsköpen jämfört med förra året. I juli avstannade dock ökningen, och intäkterna minskade med 6,6 procent jämfört med 2018. Juli var en stark månad för video online, som rusade 98 procent i medieinvesteringar. 

Desto sämre ser det ut för landets tidningar – som återigen rasar. 

Värst slår annonstappet mot kvällspressen, som backar hela 43,7 procent, motsvarande 5 miljoner kronor, i juni och 41,5, motsvarande 4 miljoner, i juli. På årsbasis har nu kvällspressen tappat en fjärdedel av annonsintäkterna jämfört med fram till juni 2018.

Storstads- och landsortspressen kommer inte heller undan annonstappet  – båda rasar rejält under juni och juli. Landsortspressen hade i juli ackumulerat under året tappat 13,3 procent. Storstadspressen hade samma period tappat hela 22 procent. 

 

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev