Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Nya vd:n ska vända Group M

Publicerad: 7 Oktober 2019, 12:49

Group M:s globala vd Christian Juhl.

På en föränderlig marknad kommer Group M att behöva skruva på sin affärsmodell, skriver Digiday. I det arbetet kommer den nya globala vd:n att få en viktig roll.


Ämnen i artikeln:

Group M

Group M:s affärsmodell  innebär höga volymer och små marginaler – och som gjort att Group M blivit en av de största i branschen, är i fara. Det hävdar Digiday. Anledningen ska vara att Group M inte längre kan köpa annonser från mediebolag till reducerat pris för att paketera om och sälja till annonsörer i en stor skala. Det eftersom programmatiska köp har gjort att annonsörer behöver experter i högre utsträckning. 

Huruvida Group M kan vända trenden beror nu till stor del på den nya globala vd:n Christan Juhl, skriver Digiday. Christan Juhl tillträdde i början av oktober och har tidigare varit vd för Group M:s data- och analysbyrå Essence. 

På Essence fördubblade han antalet utvecklare och programmatiska experter, i syfte att öka affärerna enbart genom att ha fler specialister än rivalerna, skriver Digiday. 

Digiday menar vidare att Group M, för att nå framgång, måste omdefiniera vad medievärde betyder för annonsörer – och ta bättre betalt. För att de ska kunna göra det måste Group M, enligt Christian Juhl, kunna utföra projekt för annonsörer globalt, på flera marknader, simultant. Utan teknologin och datan som Essence har kommer det inte att kunna uppnås. 

– Vi måste fundera ut hur vi kan bygga ett lager av intelligens som kan operera på en global skala som stödjer våra byråer gällande saker som mätmetoder, datainsamlande och -processande, säger Christian Juhl. 

Det är inte första gången som som Group M försöker gå mot att bli mer av ett analys- och teknologiföretag. Byråerna Xaxis och mPlatform är exempel på detta. De båda existerar fortfarande inom byrågruppen, men har inte samma status som de har haft tidigare. Problemet, hävdar Digiday, var att den arbitragemodell som Group M använde för traditionell media inte fungerade för programmatiska köp. 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.