söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Nya siffror: Group M går om OMG som Sveriges största mediebyrågrupp

Publicerad: 8 december 2022, 06:36

Group M:s kontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Mediebyrågruppen Group M har gått om OMG i marknadsandelar. Det visar siffror från Comvergence.

Ämnen i artikeln:

Group MToppnyheter förmiddag

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Comvergence har tittat på nätverkens marknadsandelar genom att räkna på hur mycket de drog in 2021 jämfört med 2022 samt hur många kunder man har vunnit respektive förlorat.

Förra året hade Group M och OMG en lika stor marknadsandel i Sverige om 27 procent, men när siffrorna för i år nu har sammanställts står det klart att Group M vid årsskiftet – med största sannolikhet – går om OMG med tre procentenheter. Det innebär att Group M, med sin marknadsandel på 30 procent, är den största svenska mediebyrågruppen. Men det är inte mycket som skiljer, då OMG står kvar på 27 procent. Tredje störst under 2022 är Dentsu, som har en marknadsandel på 22 procent.

Totalt fakturerar Group M för 602,2 miljoner kronor i Sverige under 2022, att jämföra med 537 i fjol. Motsvarande siffra för OMG landar på nära 543 miljoner i år, vilket är marginellt mer än 2021 då det landade på 542. Dentsu har under året fakturerat för omkring 437 miljoner, jämfört med 457 förra året. När det kommer till kundrörelserna har OMG och Group M vunnit fler kunder än de förlorat, medan Dentsu har tappat.

Fotnot: Comvergence sammanställning bygger på uppgifter från byråerna på hur mycket nätverken har fakturerat samt hur många kunder man har vunnit respektive förlorat. Summorna är i miljoner och net pitch visar antalet vunna minus antalet förlorade kunder.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev