Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Nya rekommendationer sjösätts för mediebyråer och annonsörer

Publicerad: 13 september 2022, 10:11

Peter Mackhé och Lena Regeheim på Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer. Branschorganisationerna ligger bakom det nya samsynsdokumentet.

Hur medieköpen görs har kastats om i grunden. Därför släpper Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer för första gången på elva år uppdaterade rekommendationer kring samarbete mellan annonsörer och mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Peter MackhéSveriges MediebyråerSveriges AnnonsörerNyheter

I takt med att mediemarknaden förändrats – och sättet på vilket medieköpen görs har kastats om i grunden – har Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer identifierat ett behov av att uppdatera sina rekommendationer för samarbetet mellan deras medlemmar. De nuvarande rekommendationerna är från 2011.

– Dagens annonsmarknad har förändrats oerhört de senaste 10 åren och framför allt de senaste åren dels med nya GDPR som man måste förhålla sig till, samt att vi har en alltmer digital annonsmarknad som skapar både nya möjligheter och problem med transparensen. Det nya samsynsdokumentet kommer synliggöra och förklara vad som bör regleras i ett mediebyråavtal, Peter Mackhé, medieexpert Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

De nya rekommendationerna är dels anpassade till en digitaliserad mediemarknad, del till GDPR. Ett ledord i de nya rekommendationerna är transparens. Bland annat ska alla ersättningar från publicister och/eller tekniska plattformar till mediebyrå redovisas till annonsören med full insyn för alla medieköp.

– Det nya samsynsdokumentet förklarar och klargör hur ett samarbete mellan mediebyrå och annonsör bör utformas så att båda parter känner sig trygga i ett långsiktigt samarbete, säger Lena Regeheim, verksamhetsansvarig på Sveriges Mediebyråer.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev