Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Nike i global mediepitch

Publicerad: 14 december 2021, 06:48

Foto: Michael Noble Jr./AP/TT

Nike går ut i global jättepitch som förväntas pågå under ett halvår, enligt källor till Adage.


Ämnen i artikeln:

Nike

Nike har gått ut i en global mediepitch, det uppger flertalet källor till Adage. I nuläget är det flera olika byråer som har hand om Nikes medieuppdrag. I USA har Wieden+Kennedy under en längre tid agerat kreativ byrå för Nike men även andra byråer stöttat Nike på den amerikanska marknaden såsom Within. Mindshare hanterat majoriteten av Nikes uppdrag utanför USA men även Assembly arbetar med varumärket i Europa och Asien. 

Alla dess byråer förväntas delta i pitchen som väntas pågå i sex månader, skriver Adage. Pitchen omfattar, enligt källor till saten, globala medieinvesteringar på runt 1 miljard dollar. 

Enligt Adage Datacenter lade Nike 3,1 miljarder dollar på annonsering globalt under räkenskapsåret som slutade maj 2021. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Nike

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.