Mediebyråer
Nike i global mediepitch
Publicerad: 14 december 2021, 06:48
Foto: Michael Noble Jr./AP/TT
Nike går ut i global jättepitch som förväntas pågå under ett halvår, enligt källor till Adage.
Ämnen i artikeln:
NikeNike har gått ut i en global mediepitch, det uppger flertalet källor till Adage. I nuläget är det flera olika byråer som har hand om Nikes medieuppdrag. I USA har Wieden+Kennedy under en längre tid agerat kreativ byrå för Nike men även andra byråer stöttat Nike på den amerikanska marknaden såsom Within. Mindshare hanterat majoriteten av Nikes uppdrag utanför USA men även Assembly arbetar med varumärket i Europa och Asien.
Alla dess byråer förväntas delta i pitchen som väntas pågå i sex månader, skriver Adage. Pitchen omfattar, enligt källor till saten, globala medieinvesteringar på runt 1 miljard dollar.
Enligt Adage Datacenter lade Nike 3,1 miljarder dollar på annonsering globalt under räkenskapsåret som slutade maj 2021.