söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Nike Carlstoft: ”Kommer det förändra våra mediemixar radikalt”

Publicerad: 7 januari 2023, 06:30

”Personligt nyårslöfte blir att lära mig bokashi”, säger Nike Carlstoft, vd på Dentsu.

Foto: FotografieLink

Streamingjättarnas lansering av hybridtjänster är en av flera viktiga branschhändelser under 2022, säger Dentsus vd Nike Carlstoft.

Ämnen i artikeln:

Disney PlusNike CarlstoftDentsu AegisDagens Medias julenkät 2022Nyheter

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– En intressant händelse är hur otroligt stark ”Back to new normal-effekten” blev för allt som hade med upplevelser att göra, medan till exempel e-handel sjönk för många aktörer mer än vad man hade väntat sig.

– Spännande är också Netflix och Disney Plus lansering av gratis, reklamfinansierade, abonnemang i slutet av året, det är stort! Det är bara på ett antal marknader och det går trögare än de trott, men potentialen är enorm och om det flyger så kommer det förändra våra mediemixar radikalt.

– En viktig händelse är överenskommelsen om dataöverföring mellan USA och EU i form av Trans-Atlantic Data Privacy Framework som har potential att underlätta oerhört för annonsörer och byråer vid en tid då vi i allt mindre utsträckning kan förlita oss på cookies i arbetet med målgruppsstyrning och relevant/personaliserad annonsering.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Personligt nyårslöfte blir att lära mig bokashi (en japansk metod för kompostering reds. anm.). 

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Lågkonjunkturen och inflationen: vi vet sedan tidigare att man inte kan bromsa sig igenom en lågkonjunktur, men man måste vara smartare i hur man arbetar med en begränsad budget, både vad gäller medieval och kreativt uttryck. Det blir ett annat fokus på syfte och effekt när man måste ta bort aktiviteter.

– Attention: medievalet styr mycket och de som utnyttjar det på ett bra sätt kommer att ha en fördel men det blir också avgörande att det kreativa uttrycket bryter igenom. Oerhört viktigt att bygga starka och distinkta varumärken och att vara konsekventa i det.

– Ersättarna till cookies: vinnarna blir de som är bra på att aktivera sin egen förstapartsdata eller som hittar bra alternativ till förstapartsdata.

– Inhouse-trenden: vi ser redan nu tendenser till att vissa som var tidigt på inhouse-trenden nu börjar kika på olika sätt att förändra. I en tid när alla företag kommer behöva se över sina kostnader och cash-flow så ska det bli intressant att se vad som händer med de större inhouse-lösningarna inom media och reklam.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev