tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Nedgång för Omnicom under 2022 – men växer organiskt

Publicerad: 8 februari 2023, 12:03

Byrånätverket Omnicom Group minskar vinsten 2022 jämfört med 2021.

Byrånätverket Omnicom Group redovisar en minskad vinst för 2022 jämfört med 2021. Men det sker en organisk tillväxt.

Ämnen i artikeln:

OmnicomNyheter

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Omnicoms nettoomsättning för helåret 2022 ligger på 14,289 miljoner dollar, vilket är en minskning på 300 000 dollar jämfört med 2021. Organiskt växer dock byrågruppen med 9,4 procent, medan omsättningen från förvärv minskar med 4,7 procent.

Rörelseresultatet landar på cirka 2,083 miljoner dollar, vilket är en minskning på 5,2 procent jämfört med 2021. Minskningen beror bland annat på ökade kostnader till följd av kriget i Ukraina, som belastar resultatet med 113,4 miljoner dollar.

Sammantaget innebär det att nätverkets vinstmarginal sjunker från 15,4 procent 2021 till 14,6 procent 2022.

Som Dagens Media nyligen rapporterat redovisade konkurrerande Publicis Groupe en vinstmarginal på 18 procent 2022.

LÄS ÄVEN: Nätverken stöper om sig – därför satsar de på performance marketing 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev