Mediebyråer
Nätverksbyråerna kammar noll i Årets Byrå
Publicerad: 15 januari 2020, 10:19
Bara oberoende mediebyråer kan vinna kategorin Media i Årets Byrå 2020.
Foto: Pax Engström
Inga nätverksbyråer är nominerade i kategorin Media i Årets Byrå 2020.
Sex mediebyråer är nominerade i kategorin Media i kundnöjdhetstävlingen Årets Byrå, men ingen av dem är en nätverksbyrå.
Istället är det Adon, Context Media, Howcom, Scream, TBS Mediabyrå och Tre Kronor Media som kniper nomineringarna.
Avsaknaden av nätverksbyråer beror inte på att de valt att avstå från att tävla. Enligt Pia Grahn, avgående vd på Regi, som arrangerar Årets Byrå, har många nätverksbyråer varit med i den undersökning som ligger till grund för tävlingen.
Tävlingen Årets byrå utgår från studien Årets byrå Sverige. I studien har totalt 2300 marknadschefer och kommunikationschefer svarat på 45 frågor om sina byråer. I årets studie deltog 142 byråer som tävlar i 14 kategorier.
Pia Grahn skriver i ett sms till Dagens Media:
– Jag kan inte kommentera enskilda byråers resultat eller ranking, Årets Byrå bygger ju på en kundutvärdering där kunderna svarar anonymt. Men generellt brukar man säga om nätverksbyråer att de inte alltid väljer alla sina kunder – många kommer via nätverket – och rent historiskt kan vi se att kunder som själv aktivt har valt sin byrå är mer nöjd än kunder som har fått sin byrå ”tilldelad”.
– Men nätverksbyråer deltar och de kan absolut vinna. I Finland vann Carat mediebyråkategorin förra året, och i Norge vann Starcom.