Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Minskade medieköp även i november – tapp för digitala medier

Publicerad: 10 December 2019, 08:13

I oktober backade medieköpen via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 22 procent. Även i november minskar medieköpen – med 4,2 procent.


Ämnen i artikeln:

Staffan SlörnerMediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Totalt förmedlades utrymme för 1,3 miljarder kronor under november, visar Mediebyråbarometern. Det är den svagaste novembermånaden sedan 2014.

– November blev ett kvitto på att de traditionella räckviddsmedierna - såsom radio, utomhus/trafikreklam och tv – fortsatt är lokomotivet i marknaden. Mediekategorin radio gjorde sin starkaste novembermånad någonsin och även bio ökade kraftigt. De digitala kanalerna går trögare och backade med totalt 6,2 procent i november. Möjligen på grund av svårigheter med enhetliga valutor och en brist i förtroende för vad de levererar i förhållande till de traditionella och mer ”trygga” kanalerna, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Hittills i år innebär detta att medieinvesteringarna backar med 3,1 procent jämfört med motsvarande period 2018.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.