Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Medieköpen i oktober: Alla utom bio backar

Publicerad: 12 November 2019, 08:23

Bio är oktobers stora vinnare. Där ökar medieinvesteringarna med 28,8 procent. Men alla andra medieslag minskar, visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Totalt köptes medier för 1,4 miljarder kronor via Sveriges Mediebyråers medlemmar under oktober. Det är en minskning med 22,4 procent jämfört med oktober 2018. Minskningen beror delvis på periodiseringseffekter då oktober i år har en faktureringsdag mindre än oktober 2018. Räknar man bort det ligger minskningen på 4 procent, vilket innebär att de totala medieköpen backar med 3 procent hittills i år.

– Oktober är en av de största månaderna sett till omsättning, vilket antyder att vi eventuellt kommer att se en nedgång i medieköp när vi summerar helåret 2019 – något vi inte har sett sedan 2013. En avmattning i BNP, sänkta tillväxtprognoser från flertalet institut, en svag krona och allmän internationell oro påverkar reklammarknaden negativt, och här kan medieinvesteringarna från mediebyråerna vara en tidig varningssignal på en krympande reklammarknad, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediabyrå, i ett pressmeddelande.

Bio, som alltså är oktober månads stora vinnare, liksom årets stora vinnare, har hittills i år en tillväxt på 12,3 procent. Totalt ligger investeringarna i bio på drygt 110 miljoner kronor i år och på 16,3 miljoner kronor i oktober.

Men sedan är det bara röda siffror i oktoberrapporten då samtliga medieslag backar.  Tv minskar med 24,7 procent och online video tappar hela 35,8 procent.

– Något överraskande är den svaga månaden för rörlig bild. Detta kan vända i november då vi tidigare har sett en generell ökning inom rörlig bild, men att man tappar i en så pass viktig månad som oktober bör vara oroande för medieägarna, säger Jochum Forsell.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.