Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Medieinvesteringarna still under mars – men utomhus fortsätter att rasa

Publicerad: 8 april 2021, 07:57

Utomhus fortsätter att backa, i mars med hela 43,1 procent.

Flera mediekategorier fortsatte att tappa annonspengar under mars även om medieinvesteringarna på totalen ökade marginellt. Mest backade utomhus/trafikreklam, där investeringarna minskade med 43,1 procent.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

Mars 2021 ökade investeringarna förmedlade genom Sveriges Mediebyråer med 0,5 procent, jämfört med samma period föregående år. Totalt uppgick medieinvesteringarna under mars till närmare 1,3 miljarder kronor. Detta är den första månaden som är direkt jämförbar med i fjol eftersom även mars 2020 påverkades av coronautbrottet.

– I mars 2020 minskade medieinvesteringarna med 20 procent och i mars 2021 ökade investeringarna marginellt med 0,5 procent. Siffrorna visar att medieinvesteringarna fortfarande ligger och taktar på minus 20 procent jämfört med ett normalår. Om vi summerar årets första kvartal är medieinvesteringarna nere på 2013 års nivåer, med en total nedgång om 8,9 procent, jämfört med samma kvartal 2020, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Bäst gick det för sociala medier, som ökade med 40,4 procent under mars månad. Men ytterligare fem kategorier, online display, online video, dagspress kväll, fackpress och tv, uppvisar positiv tillväxt.

Bortser man från kategorin bio, som av förklarliga skäl ligger vilande, så gick det sämst för utomhus/trafikreklam, där investeringarna minskade med 43,1 procent. Det är den lägsta siffran sedan 2013. Ackumulerat, hittills i år, är det även denna kategori som har backat mest. Detta med en nedgång om 46,7 procent.

Men det finns ljusglimtar i mars, framhåller Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå:

– Totalt sett uppvisade de digitala kanalerna en positiv tillväxt om 24 procent, där sociala medier stod för den största ökningen. Tillväxten är dock väntad; i mars 2020 tappade digitala kanaler relativt sett mer än övriga medier eftersom annonsörerna kunde avboka digitala medier med kort varsel. Men ökningen är ändå signifikant; både sociala medier och online video slår all-time-high för en marsmånad, säger han.

Ackumulerat, hittills i år, har medieinvesteringarna backat med 8,9 procent.

 

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.