Mediebyråer
Medieinvesteringarna fortsätter att rasa
Publicerad: 12 september 2023, 08:14
Augusti 2023 var den mörkaste augusti på ett decennium.
Foto: Pixabay
Medieköpen minskar med nära 23 procent, enligt siffror från Mediebyråbarometern. Det är den lägsta augusti-noteringen sedan 2013. Men det är inte alla kategorier som tappar.
Januarisiffrorna från Mediebyråbarometern visade att lågkonjunkturen har nått mediebranchen. Och sedan dess har annonsmarknaden fortsatt att backa månad för månad. Ackumulerat, hittills i år, har de totala medeinvesteringarna minskat med 7,5 procent, vilket motsvarar 685 miljoner svenska kronor.
Nya siffror från augusti visar att de medieinvesteringar som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar backade med hela 22,7 procent i augusti jämfört med samma period i fjol. Minskningen kan delvis, men långt ifrån helt, förklaras med förra årets period hade ytterligare en faktureringsvecka. Totalt gjordes medieköp för drygt 880 miljoner kronor i augusti via medlemmarna.
Störst negativ tillväxt uppvisar kategorin DR/Annonsblad som rasar med 61,3 procent jämfört med i fjol. På helåret har kategorin tappat 32,1 procent. Även bio, dagspress landsort, tv, dagspress storstad, online display, utomhus/trafikreklam, sök, fackpress, radio, sociala medier och online video redovisar en negativ tillväxt i augusti.
– Medieinvesteringarna har nu backat nio av de senaste tio månaderna. Att augusti 2023 innehöll en faktureringsvecka mindre än samma månad 2022 påverkar resultatet cirka 12–15 procent. Vi ser alltså en reell tillbakagång om 10 procent jämfört med augusti 2022. Noteringen i augusti är alltså mycket svag. Tv hade sin lägsta augustinotering någonsin och tappade över 30 procent jämfört med 2022. Vi kan även se att raset för print fortsätter, denna månad med 24 procent – vilket också är ett all-time-low. De digitala kanalerna minskade med hela 16 procent, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, i ett pressmeddelande.
Det finns dock mediekategorier som redovisar tillväxt, till dem hör dagspress kväll och populärpress som redovisade en positiv utveckling om 44,9 respektive 8,4 procent. Precis som tidigare sticker utomhuskategorin ut och fortsätter att leverera tillväxt på en i övrigt mörk annonsmarknad då kategorin hittills i år har redovisat en tillväxt på 3,9 procent, ackumelerat.
Källa: Mediebyråbarometern