Mediebyråer
Medieinvesteringarna backar: ”Lågkonjunkturen har nått mediebranschen”
Publicerad: 7 februari 2023, 09:06
Foto: Getty Images
Januarisiffrorna från Sveriges Mediebyråer visar på en fortsatt nedgång för medieinvesteringarna. ”Medieinvesteringarna inleder 2023 mycket svagt”, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer.
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade med 7 procent under januari månad, jämfört med föregående.
Bara fyra mediekategorier ökade: dagspress kväll, radio, bio samt utomhus/trafikreklam. Dagspress kväll ökade med hela 69,2 procent under årets första månad.
LÄS ÄVEN: Helåret 2022 – här är medieinvesteringarna
Mest tappade DR/annonsblad som hade en negativ tillväxt på 33,8 procent. Tappade gjorde även populärpress, sök, dagspress storstad, fackpress, online display, sociala medier, dagspress landsort, tv och online video.
Tv backade med 6,9 procent, vilket motsvarar 30 miljoner kronor. Rörlig bild backade 7 procent, print med 14 procent och digitalt med 12 procent.
LÄS MER: Lågkonjunkturen 2023 – så agerar mediebranschen
– Medieinvesteringarna fortsatte att backa under januari och uppvisade en negativ tillväxt om 7 procent. 2023 inleds således på samma sätt som 2022 avslutades och siffrorna talar sitt tydliga språk – lågkonjunkturen har nått mediebranschen. Hur resten av året blir är för tidigt att sia om – men medieinvesteringarna inleder 2023 mycket svagt, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.