Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Medieinvesteringarna backar i september

Publicerad: 12 oktober 2021, 07:46

September 2021 markerar en brytpunkt då de digitala kanalerna passerade mediekategorin tv.

Foto: Niklas Emmoth/Getty Images

Efter en ökning månad för månad minskade medieinvesteringarna under september. ”Detta kan vara ett tecken på att den kraftiga rekyl som vi har sett på annonsmarknaden under det senaste halvåret håller på att plana ut”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerDaniel Eriksson

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 2,5 procent under september månad, jämfört med samma period föregående år. 

– Efter sex månader av konstant ökning minskade medieinvesteringarna i september med 2,5 procent. Det är den första månaden, som kan jämföras med en pandemimånad, där investeringarna backar, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i en kommentar och fortsätter:

– Detta kan vara ett tecken på att den kraftiga rekyl som vi har sett på annonsmarknaden under det senaste halvåret håller på att plana ut. Medieinvesteringarnas totala ökning under det tredje kvartalet landar på 6 procent, vilket kan jämföras med årets andra kvartal där vi såg en positiv tillväxt om totalt 37 procent. 

Tuffast hade mediekategorin DR/annonsblad som rasade med 39,1 procent. Det är också den mediekategorin, förutom bio, som tappat mest hittills i år. 

Men det är inte bara DR/annonsblad som backar, även dagspress kväll, tv, online display, dagspress landsort, populärpress och online video hade en negativ tillväxt under september. 

Jochum Forsell, senior partner på Hear, konstaterar att siffrorna från september innebär en brytpunkt för förhållanden mellan tv och digitala kanaler. 

– De digitala kanalerna ökade endast marginellt i september. Men september blev ändå en brytpunkt: för första gången, sett till ett 12-månaders rullande värde, passerade medieinvesteringarna i de digitala kanalerna kategorin tv. Den digitala utvecklingen kommer att fortsätta, med online video och sociala medier som drivkrafter – dessa två kategorier har ackumulerat ökat med mer än 30 procent under 2021, säger han i en kommentar.

Siffrorna visar även att annonseringen i bio är på uppgång efter att biograferna öppnat upp i större utsträckning. 

Hittills i år har de totala medieinvesteringarna ökat med 11,5 procent, vilket motsvarar ungefär 1 miljard kronor. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.