Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Mediebyråerna som kan vinna Årets Byrå 2022

Publicerad: 21 december 2021, 13:03

Under 2022 har mediebyråerna chans att vinna i två olika kategorier.

Foto: Dagens Media

Inför Årets Byrå 2022 har Regi valt att utöka mediebyråkategorin till två olika. ”Anledningen är att vi tycker att nätverksbyråerna har ett kundunderlag som ibland skiljer sig något från de fristående byråerna”, säger Robert Skölfman, vd på Regi, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråRegi

73 byråer har nominerats i Regis årliga tävling Årets Byrå, som baseras på en kundstudie. Tävlingen består av totalt 16 kategorier där två av dessa är mediebyråkategorier. 

Tidigare i år rapporterade Dagens Media om ett utbrett missnöje mot tävlingen. En del av kritiken handlade om att mediebyråerna tävlar på olika villkor eftersom förutsättningarna för en oberoende byrå och en nätverksbyrå ser olika ut. Att nätverksbyråerna ofta inte väljer sina kunder, eftersom uppdragen tilldelas på global nivå, var ett argument som lyftes fram. Byråernas varierande storlek var ett annat som lyftes fram.

I år har mediebyråkategorin ändrats och mediebyråerna tävlar i två olika kategorier, istället för en enda: Medie- och kommunikationsbyrå (fristående byrå) samt Medie- och kommunikationsbyrå (nätverksbyrå).

I år är mediebyråerna nominerade i två olika kategorier, vad är anledning till att ni har utökat kategorierna?

– Anledningen är att vi tycker att nätverksbyråerna har ett kundunderlag som ibland skiljer sig något från de fristående byråerna, där kanske kunderna i större utsträckning inte har valt byrå själva och de kunder som inte valt byrå själva tenderar till att vara mindre nöjda, Robert Skölfman, vd på Regi, till Dagens Media. 

En del av kritiken berörde även rykten om fusk där källor som Dagens Media pratade med i februari bland annat sade att det är lätt att manipulera listorna och enbart skicka in listor på de kunder som byrån vet är nöjdast.

Robert Skölfman svarade då att de framöver ska vara ännu tydligare med att i anmälningsförfarandet till tävlingen också komplettera med ett tredjepartsintyg. 

Hur har ni förtydligat detta?

– Vi har i år bett alla som skickar in sin kompletterande kundlista till oss att även uppge hur stor del av den kundlistan som motsvarar byråns totala intäkt. Här har huvudregeln varit att kundlistan i första hand ska stå för minst 70 procent av byråintäkten. I de fall detta inte har kunnat verifieras har vi bett om intyg där byråerna ska intyga att alla kunder över en viss byråintäkt är inskickade och på det viset säkerställa kvalitén i inlämnade uppgifter. 

Här är de nominerade:

Medie- och kommunikationsbyrå (Fristående byrå):

Context Media
HowCom
NOKOBY
Scream 

Medie och kommunikationsbyrå (Nätverksbyrå):

Bizkit Havas
Publicis Media
UM 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Årets ByråRegi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.