Mediebyråer
Mediebyråbarometern: Högsta majnoteringen någonsin
Publicerad: 7 juni 2022, 08:31
Medieinvesteringarna via mediebyråerna slår rekord i maj 2022.
Foto: Bloomberg Creative
Medieinvesteringarna via mediebyråerna slår rekord i maj. Störst tillväxt har utomhus.
Medieinvesteringarna landar på 1,4 miljarder kronor i maj, en ökning på 3,5 procent jämfört med maj 2021, enligt Mediebyråbarometern. Det är den högsta majnoteringen sedan mätningarna startade.
Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 11,4 procent.
Utomhus är den mediekategori som står för den största ökningen i maj med en tillväxt på 55,5 procent. Även fackpress, radio och tv ökar i maj.
– Mediemarknaden går på högvarv och verkar inte påverkas av oroligheterna i omvärlden, hög inflation, höjda räntor eller stigande priser på mat och drivmedel. Tillväxten i maj drevs, för ovanlighetens skull, inte av digitala kanaler – tvärtom var det de breda massmedierna som stod för ökningen. Både utomhus/trafikreklam och radio noterade ett all-time-high för maj. Även tv ökade från redan höga nivåer. Dessa kategorier rapporterar dessutom fortsatt hög orderingång framåt och det är tydligt att annonsörerna söker den breda räckvidden, säger Benjamin Holmfred, nytillträdd styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.