Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Mediebyråbarometern helåret 2021: Investeringarna tillbaka på samma nivåer som före pandemin

Publicerad: 11 januari 2022, 08:48

Reklamköpen via Sveriges Mediebyråers medlemmar är tillbaka samma nivåer som före pandemin, visar Mediebyråbarometern för helåret 2021. Och ordförande Daniel Eriksson ser inga tecken på en avmattning vid ingången till 2022.

Totalt investerades nästan 14 miljarder kronor i fjol, visar Mediebyråbarometern för helåret 2021. Och de stora vinnarna finns inom de digitala kanalerna. Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, är förvånad över hur snabbt medieinvesteringarna har återhämtat sig.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

De medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under 2021 ökade med 13,6 procent jämfört med 2020. Totalt investerades nästan 14 miljarder kronor, av dem spenderades 988 miljoner kronor i december.

Siffrorna innebär att medieinvesteringarna nu har återhämtat sig fullt sedan dippen som skett under pandemin. Och det finns inga tecken på avmattning, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer.

– Medieinvesteringarna har återhämtat sig förvånansvärt snabbt under 2021. Siffrorna för det fjärde kvartalet visar på full återhämtning och det finns inga tecken på en avmattning vid ingången till 2022 då många medier rapporterar hög efterfrågan och redan nu slutsålda veckor. Dessutom innehåller 2022 flera events som kommer att driva mediemarknaden, däribland riksdagsval, OS och fotbolls-VM. 2022 har alla förutsättningar att bli ett starkt år för medieinvesteringarna.

De mediekategorier som har haft starkast tillväxt under 2021 hör till de digitala kanalerna. Och ökningen sker trots att kategorierna redan ligger på höga nivåer. Den stora vinnaren är sociala medier, som med sin en positiva tillväxt om 28,6 procent procent ökar allra mest.

Den mediekategori som visar sämst siffror under helåret 2021 är DR/Annonsblad. Utmanande har även kategorierna dagspress landsort och dagspress kväll det. Bio, som var den största förloraren året innan, gör däremot en kraftig återhämtning.

Under 2021 skedde också ett trendbrott. Det när investeringarna i digitala kanaler passerade medieköpen i tv. Tillväxten i de digitala kanalerna landade på 23 procent medan köpen i tv ökade med 10 procent.

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.