Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Massivt ras för print i februari

Publicerad: 9 Mars 2021, 08:20

Foto: erhui1979/Getty Images

Medieinvesteringarna fortsätter att minska. Tuffast har print men även tv tappar betydande annonspengar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

Under februari månad backade investeringarna förmedlade genom Sveriges Mediebyråer med 15 procent, jämfört med samma period föregående år. 

De enda mediekategorierna som uppvisade tillväxt är online video som ökade med 10,3 procent samt sociala medier som ökade med 9,5 procent. 

Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, konstaterar i ett uttalande att det är uppenbart att osäkerheten om framtiden består hos både annonsörer och mediebyråer. 

– Medieinvesteringarna i februari ligger i nivå med 2009/2010. Samtidigt ska vi komma ihåg att vi fortfarande jämför medieköpen med en period före pandemin. Det är först i april vi kommer kunna jämföra en pandemimånad med en pandemimånad. Men oavsett är nedgången under 2021 större än under Q4 2020, säger han, i en kommentar. 

Den mediekategori som har det tuffast är print. Kategorin dagspress storstad backade allra mest med hela 47,8 procent. Dagspress landsort backade i sin tur med hela 42,4 procent, medan kvällspressen backade med 37,1 procent. 

Även tv, som är den största mediekategorin, hade det kämpigt och minskade med 18,2 procent. Det innebär att tv-kategorin är liknande nivåer som under 2010. 

– Efterfrågan är svag, priserna sjunker och annonsörer avvaktar med att teckna årsavtal. Tv tappade 1 miljard kronor i medieköp under 2020, hittills i år har kategorin redan tappat 100 miljoner – i lågsäsong. De digitala köpen går relativt starkt, drivet av online video och sociala medier. Vår växande digitala mediekonsumtion visar sig i medieinvesteringarna, men även faktorer som flexibilitet vad gäller av- och- ombokning, en växande e-handel och krav på att media driver direktförsäljning påverkar flytten av pengar till de digitala kanalerna, säger Jochum Forsell, senior partner, på Hear, i ett pressmeddelande. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.