Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Martin Hugossons nyårslöfte: Läsa Dagens Media varje dag

Publicerad: 26 december 2021, 10:53

Martin Hugosson, vd på Group M.

Foto: Group M/lukbar

JULFRÅGAN. Group M:s vd Martin Hugosson hyllar Microsofts vd – för bolagets förmåga att utveckla Teams.


Ämnen i artikeln:

Martin HugossonGroup MMediebranschen summerar 2021

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Den viktigaste enskilda händelsen var 29 september när restriktionerna släpptes och vi, i alla fall för en period, fick tillbaka hoppet och kunde börja se framåt.

– Men jag vill även lyfta streaming och videokriget som gick på högvarv under året. Det var länge sen något medieslag hade en så extrem konkurrens. Samtidigt som tjänsterna tar andelar av vår vakna tid så är snitt-tittandet på ett tv-program nu nere på 28 000 personer så nog påverkar de alla aktörer direkt eller indirekt. En aktör erbjuder halva priset livet ut för att möta en annan som erbjuder fri frakt på alla varor online. Can’t make this shit up.

LÄS ÄVEN: Streamingmarknaden i Sverige mognar – kampen om att vara hushållens förstaval hårdnar

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Det är såklart omöjligt att säga en person utan att samtidigt missa tio. Men Satya Nadella får den utmärkelsen av mig i egenskap av vd för Microsoft. Vi har alla vår favorittjänst för videomöten men jag tycker de har utvecklat Teams snabbt under hela pandemin och inte slagit av på takten av innovation och som en så stor aktör varit minst lika snabba som de mindre utmanarna.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att gifta mig och såklart att läsa Dagens Media varje dag.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– De som lär sig skapa marknadsföringsplaner som klarar Turingtestet kommer bli nästa års vinnare. Det vill säga att vi lyckas skapa innehåll, planera och köpa via AI på ett sätt som inte går att särskilja från det människor skapar i alla led och som helhet.  

LÄS ÄVEN: Därför är marknadsförare centrala för hållbar AI-utveckling 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.