Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Marknaden återhämtar sig – uppåt för medieinvesteringarna

Publicerad: 7 december 2021, 09:05

Totalt förmedlades 1,6 miljarder kronor.

Foto: Mintr/Getty Images

Majoriteten av mediekategorierna ökade under november månad. Vissa medier uppvisade dessutom rekordsiffror. ”Vi ser en full återhämtning efter pandemin”, säger Daniel Eriksson.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Under november månad ökade medieinvesteringarna, förmedlade genom Sveriges Mediebyråer, med 10,2 procent jämfört med samma period föregående år. Totalt förmedlades 1,6 miljarder kronor. 

En majoritet av mediekategorierna ökade under förra månaden: bio, online video, sociala medier, dagspress kväll, utomhus/trafikreklam, radio, tv, dagspress storstad, populärpress, fackpress, online display och dagspress landsort. 

Dessutom redovisade både tv, radio och utomhus/trafikreklam all-time-high för en novembermånad. 

Kategorin bio som har haft det särskilt tufft under pandemin är nu nästan uppe på liknande nivåer som före pandemin. 

– Medieinvesteringarna i november visar mycket starka siffror och vi kan nu konstatera att vi ser en full återhämtning efter pandemin. Totalt sett landar investeringarna i november på drygt 1,6 miljarder, vilket är ett all-time-high för en novembermånad. Dessutom är detta den fjärde enskilt högsta månadsnoteringen – någonsin. Totalt har medieinvesteringarna ökat med över 12 procent hittills i år, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i en kommentar. 

Två mediekategorier visade dock negativ tillväxt. DR/Annonsblad minskade med 35,5 procent medan sök minskade med 15,5 procent. DR/Annonsblad är dessutom den mediekategori som har tappat mest i. Ackumulerat har mediekategorin tappat 33,4 procent. 

Jochum Forsell, senior partner på Hear, konstaterar samtidigt att de digitala kanalerna redovisade rekordsiffror under november med investeringar på drygt 613 miljoner kronor. Det innebär att de digitala kanalerna permanent är förbi tv som den största mediekanalen. 

– Tillväxten i november är 10,6 procent och ackumulerat för året hela 21,6 procent. Tillväxten drivs av sociala medier och online video. Hittills i år står online video för 23 procent kopplat till investeringarna i rörlig bild, för bara två år sedan var den andelen 15 procent – det är tydligt att online video snabbt tar andelar från den traditionella tv-reklamen, säger Jochum Forsell, i en kommentar och fortsätter:

– Om inte ytterligare en pandemivåg slår mot Sverige är prognosen för 2022 mycket ljus. Det finns tillväxt i ekonomin, efterfrågan på reklam är hög och 2022 består av flera event som driver reklammarknaden såsom vinter-OS, fotbolls- VM och riksdagsval. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.