Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Kurvan fortsatt uppåt för medieinvesteringarna – OS ger skjuts

Publicerad: 8 mars 2022, 09:08

De olympiska spelen i kinesiska Peking, där skridskoåkaren Nils van der Poel kammade hem två guld, ger effekt på medieinvesteringarna i februari.

Foto: Pixbay + Stefan Jerrevång/TT

Februari blev en bra månad sett till de medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar. Särskilt för kategorin dagspress storstad, men tv står för den största ökningen i kronor vilket OS bidrar till.


Ämnen i artikeln:

OSMedieinvesteringarSveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna fortsätter uppåt. Totalt ökade de reklamköp som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 19 procent under februari 2022, jämfört med samma månad året innan. Sammanlagt handlades det medieutrymme för 1 miljard kronor. Det kan dock vara bra att ha i bakhuvudet att jämförelsetalen från föregående år är svaga. Men med det sagt är dock investeringarna tillbaka på samma nivåer som före pandemin.

Ökningen i februari syns i en majoritet av mediekategorierna men mest för dagspress storstad. Där ökade investeringarna med 40,1 procent, relativt året innan. Förutom dagspress storstad ökade utomhus/trafikreklam, online video, tv, sök, fackpress, radio, sociala medier, dagspress kväll, online display samt dagspress landsort

– De olympiska spelen har sannolikt bidragit till den kraftiga ökningen i februari och tv står för den största ökningen i kronor; 75 miljoner kronor mer än samma månad föregående år. Kategorin har ökat med 35 procent under årets två första månader och det är tydligt att TV fortsatt är en attraktiv kanal för annonsörerna, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Sämst gick det för kategorin direktreklam/annonsblad, som backade med 21,3 procent i februari. Men dagspress kväll är ändå den kategori som har tappat mest ackumulerat sedan årsskiftet, där är tappet 23 procent.

Hittills i år visar kategorin utomhus/trafikreklam upp den finaste positiva tillväxten med siffran 86,7 procent.

– Dock har kategorin fortfarande en bit kvar till de nivåer den låg på före pandemin. Nuvarande nivå är jämförbar med 2015/2016, men vi kan förvänta oss en större ökning under året. Det beror dels på hög utförsäljningsgrad under våren samt dels på grund av riksdagsvalet i höst, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Källa: Sveriges Mediebyråer

Källa: Sveriges Mediebyråer

Källa: Sveriges Mediebyråer

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.