tisdag30 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Kristina Juhlin: ”Fler bolag kommer att strama åt mediebudgeten”

Publicerad: 1 januari 2020, 07:00

När Dentsus Kristina Juhlin ska sia om 2020 ser hon framför sig hur fler bolag kommer att behöva göra åtstramningar i sina mediebudgetar.

Dentsus Kristina Juhlin anser att årets tuffaste utmaning är att hitta en integritetsvänlig ersättare till cookies.

Ämnen i artikeln:

CookiesDentsu Data LabsTeliaMetroSchibstedGoogle

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Dagens Media frågar ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Kristina Juhlin är vd på Dentsu Data Labs.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Det är flera branschhändelser som sticker ut, men jag skulle vilja nämna Teliaaffären, Metrokraschen och Schibsted som tillslut försonades med Google och tillät deras teknik.

Årets tuffaste utmaning?

– Vad som ska ersätta cookien när techbolagen sätter sina begränsningar. Effekten av ett liv efter cookies kommer att drabba målgruppsstyrning, annonsfrekvens, mätningar och analys av digital marknadsföring. Det finns ännu ingen som har en bra och integritetsvänlig lösning om hur cookies ska kunna ersättas.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera året?

– Jag skulle sia att fler bolag kommer att behöva göra åtstramningar i sina mediebudgetar, vilket kommer att kräva mer faktabaserat underlag för att veta var investeringen ger högst avkastning. Det i sin tur leder till att data och framför allt teknologi får en allt högre andel av mediespenderingen, och kanske blir därmed 2020 året då Sveriges Mediebyråer ger adtech en egen post i Mediebyråbarometern.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev