Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Kraftigt minskade medieinvesteringar i januari - sämsta noteringen sedan 2010

Publicerad: 9 februari 2021, 09:17

I januari i år blev det den sämsta noteringen för medieinvesteringar sedan 2010.

Foto: Pixabay och Janne Naess

De medieinvesteringar som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar sjönk i januari med 18,4 procent, mot motsvarande månad 2020, enligt Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråer

Det är den sämsta noteringen för en januarimånad sedan 2010. En majoritet av kategorierna backade – och mest minskade investeringarna i utomhus/trafikreklam där nedgången var 58,1 procent. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Två mediekategorier ökade dock: onlinevideo och sociala medier som var upp 5,8 respektive 1,3 procent. Totalt förmedlades drygt 880 miljoner kronor. 

LÄS MER: Rekordras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen” 

Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, tror att nedgången främst beror på pandemin och de rådande restriktionerna.

– Medieinvesteringarna backade kraftigt under januari och uppvisade en negativ tillväxt om 18,4 procent. Efter ett relativt starkt fjärde kvartal, där medieinvesteringarna endast föll med 4,5 procent, är detta mycket förvånande. Siffrorna visar att annonsörer och mediebyråer inleder året mycket försiktigt, säger Daniel Eriksson i pressmeddelandet.

Investeringar i print fortsatte ned från redan låga nivåer

Direktreklam/annonsblad, dagspress storstad, dagspress landsort, populärpress, radio, fackpress, online display, dagspress kväll, tv samt kategorin sök backade i januari. Frånsett bio är det tryckta medier som ser störst nedgångar. Printinvesteringarna fortsatte sjunka från redan låga nivåer med ytterligare 34 procent. 

”Annonsörerna är mycket försiktiga vid ingången av året, och annonsvolymer och priser faller snabbt. Om inte myndigheter och vaccineringar mildrar pandemin inom kort kommer många medier att få stora bekymmer.”

Investeringarna i print uppgick till drygt 50 miljoner kronor, jämfört med 200 miljoner kronor för sju år sedan som jämförelse. Även tv-köpen var på den lägsta nivån sedan 2010. Samtidigt minskade de digitala köpen med 8 procent, där nedgången var störst i kategorin online display.

– Annonsörerna är mycket försiktiga vid ingången av året, och annonsvolymer och priser faller snabbt. Om inte myndigheter och vaccineringar mildrar pandemin inom kort kommer många medier att få stora bekymmer, hävdar Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

LÄS OCKSÅ: Därför har du mycket att vinna på att hålla kvar dina medieinvesteringar 

Majoriteten av medieinvesteringarna har minskat.

Foto: Mediebyråbarometern för januari 2021.

Även investeringarna i det största och populäraste medieslaget tv har gått ned.

Foto: Skärmdump från Mediebarometern för januari 2021.

Bio har tagit den största smällen under pandemin. Investeringarna har försvunnit helt.

Foto: Skärmdump från Mediebarometern för januari 2021.

Mediebyråbarometern...

... är Sveriges Mediebyråers månadssammanställning. Det är en analys av hur mycket pengar som investerats i media för köp av medieutrymme.

 

Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. 

 

Sammanställningen och analysen startade i augusti 2006 och statistiken bygger på alla registrerade medieköp i mediebyråernas ekonomisystem.

 

Källa: Mediebyråbarometern

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.