Mediebyråer
Kraftig tillväxt för Hear – som får in Stockholms Stadsmission
Publicerad: 30 juni 2022, 05:43
Mediebyrån Hear med Urban Hilding i spetsen, här med Jochum Forsell och Catharina Kinberg, växer kraftigt.
Foto: Janne Næss
Stockholms Stadsmission tar in mediebyrån Hear efter en upphandling. Samtidigt kan byrån uppvisa en rejäl omsättningstillväxt.
Stockholms Stadsmissions upphandling genomfördes i samarbete med byråvalskonsulterna Engage Marketing. Initialt valdes fyra byråer ut – det slutgiltiga valet föll alltså på Hear.
– Stockholms Stadsmission gör ett fantastiskt arbete som omfattar många viktiga samhällsområden. Att få medverka till att minska utanförskap och öka kunskapen om arbetet som görs inom bland annat arbetsintegration, social omsorg samt utbildning och att minska utanförskapet i samhället känns både inspirerande och enormt viktigt, säger Urban Hilding, vd på Hear, i ett pressmeddelande.
Bland kriterierna i upphandlingen ingick att byrån skulle ha en övergripande dokumenterad affärs- och mediestrategisk höjd, ha erfarenhet av syftesdriven kommunikation, samt förståelse för insamlingsverksamhet.
Tidigare jobbade Stockholms Stadsmission med Initiative.
Hear hade ett tufft år 2020, då pandemin slog till, men under 2021 kan byrån redovisa en kraftig tillväxt. Omsättningen gick från 73 miljoner kronor 2020 till 232 miljoner kronor 2021. Byråintäkten hamnade på 17 (9) miljoner kronor. Och det negativa rörelseresultatet från 2020 vändes till en vinst på 5,6 miljoner kronor.
Även i år har året börjat bra för byrån. Enligt Urban Hilding ligger omsättningstillväxten januari–maj i år på 92 procent, jämfört med motsvarande period 2021. I år siktar Hear på att omsätta 375–400 miljoner kronor.
De senaste åren har Hear fått in kunder som Max, Åhléns, Nordnet och Blustep.
LÄS ÄVEN: De äger mediebyråerna – så fördelar sig andelarna