Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Kraftig ökning för medieinvesteringarna

Publicerad: 8 februari 2022, 09:24

Foto: Getty Images

Uppåt för medieinvesteringarna under årets första månad men print har det fortsatt tufft. ”Dagstidningarna måste vara mycket pressade av snabbt fallande annonsintäkter och kraftigt höjda papperspriser”, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerToppnyheter förmiddagMediebyråbarometern

Det blev en positiv inledning på året sett till medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar. 

Under januari ökade investeringarna med 27,4 procent, jämfört med samma period föregående år. En majoritet av mediekategorierna ökade, mest ökade utomhus/trafikreklam. Totalt uppvisade kategorin en tillväxt på 149,1 procent. Radio ökade också med 57,6 procent.  

– Medieinvesteringarna har inlett året mycket starkt. Januari 2022 hade dock en faktureringsdag mer än januari 2021, vilket betyder att en normal ökning skulle ligga på cirka 15 procent. Men ökningen i januari ligger på 27,4 procent och är därmed den fjärde högsta januarinoteringen någonsin för Mediebyråbarometern, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar och fortsätter

– Både utomhus/trafikreklam och radio nådde rekordnivåer under månaden, även tv ökade kraftigt – det är tydligt att annonsörerna söker bred räckvidd. Vi kan också, återigen, konstatera att marknaden är fullt återhämtad efter pandemin. Det kommer bli mycket spännande att följa medieinvesteringarna under 2022.

Desto mörkare ser det dock ut för dagspress kväll som under januari månad backade med hela 52 procent. Backade gjorde även dagspress storstad, sök, DR/annonsblad, dagspress landsort och online display. 

Den mediekategori som backade mest under januari var dagspress kväll, detta med en negativ tillväxt om 52,0 procent. Även dagspress storstad, sök, DR/Annonsblad, dagspress landsort och online display uppvisade negativ tillväxt under januari.

– De digitala kanalerna har inte drabbats lika hårt av pandemin som övriga analoga mediekanaler, och följaktligen är tillväxten för digitala medier mindre i januari. Men inom de digitala kanalerna sker en snabb förflyttning mot video och kategorin online video gjorde all-time-high i januari med en mycket kraftig ökning om 49,9 procent. För de tryckta medierna ser det dock betydligt mörkare ut, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i en kommentar och fortsätter:

– Trots en kraftig tillväxt på mediemarknaden i övrigt, och svaga jämförelsetal från 2021, backade investeringarna inom print. Värst drabbad i januari var dagspress kväll och dagspress storstad. Dagstidningarna måste vara mycket pressade av snabbt fallande annonsintäkter och kraftigt höjda papperspriser – vi har redan sett nedläggningar av lokala tidningar som en följd av detta. Tidningarna tar visserligen igen delar av tappade intäkter i digitala kanaler, men långt ifrån allt. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev