Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Klart: Iprospect sväljer Vizeum

Publicerad: 14 januari 2021, 06:47
Uppdaterad: 14 januari 2021, 07:42

Nike Carlstoft, COO på Dentsu Aegis Sverige.

Foto: Janne Næss

Nu bekräftar Dentsu att Vizeum och Iprospect ska slås ihop globalt. Sammanslagningen ska vara sluförd i mars.


Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisVizeumIprospect

Dagens Media har tidigare rapporterat om Dentsus planer på att slå ihop Vizeum och Iprospect. 

Nike Carlstoft, COO på Dentsu Aegis Sverige, sade i höstas till Dagens Media att koncernens strategi framåt var att göra ”en global översyn av hur vi på bästa sätt kan möta de framtida kundbehoven och hur vi skall stärka vårt totala erbjudande och positionera de 'brands' vi använder på marknaden”.

Och nu står det alltså klart att de två byråerna ska fusioneras under namnet Iprospect. Den sammanslagna byrån kommer att ha cirka 8000 anställda, med 126 kontor i 93 länder, skriver Campaign.

I Sverige omsatte Vizeum 720 miljoner kronor under 2019, hade en byråintäkt på 47 miljoner kronor och redovisade ett negativt rörelseresultat på 3,5 miljoner kronor. I Sverige är Iprospect i princip lika stora som Vizeum. 2019 omsatte bolaget 767 miljoner kronor, hade en byråintäkt på 95 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 6,7 miljoner kronor.

I Sverige ska den sammanslagna byrån ledas av Magnus Palm, även idag vd på Iprospect. Christine Völcker, som är vd för Vizeum, får en roll som chief client officer inom Dentsu Sverige.

– Detta är ett väldigt spännande steg för både Vizeum och Iprospect och kommer ge oss nya möjligheter att skapa värde för våra kunder och många spännande utvecklingsmöjligheter för våra medarbetare, säger Magnus Palm, i ett pressmeddelande.

– Det är också en naturlig utveckling i vår strävan att leverera de vassaste och effektivaste lösningarna, drivna av data och tech. Nu kan vi på ett ännu bättre sätt balansera det säljdrivande med en långsiktig strategi för tillväxt och varumärkesbyggande. Att smartare kombinera både långsiktiga och kortsiktiga mål för att skapa uthållig tillväxt ligger väldigt rätt i tiden för många av våra kunder.

LÄS ÄVEN: Magnus Palm: ”Iprospect som varumärke ligger närmare den position vi vill ta” 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisVizeumIprospect

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.