Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Kenneth Danielsson: ”Självreglering är den bästa medicinen”

Publicerad: 24 december 2021, 09:53

Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige.

Foto: IAB/Maryviolet

JULFRÅGAN. IAB:s vd Kenneth Danielsson slår ett slag för självreglering: ”Därför vill jag hylla Reklamombudsmannen”.


Ämnen i artikeln:

IABKenneth DanielssonMediebranschen summerar 2021

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– En fungerande annonsmodell är nyckeln för en långsiktig och hållbar marknadsöringsbransch. Genom att värna om de lokala nyheterna och journalisternas roll för en möjlig demokrati vill jag säga att det var när Sverige fick en ny kulturminister i Jeanette Gustafsdotter. 

LÄS ÄVEN: Jeanette Gustafsdotter blir ny kulturminister – branschen välkomnar beskedet

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Då vi ser en kommande värld som kantras av möjliga lagar kring hur vår bransch ska hanteras vill jag slå ett slag för självreglering. Det har fungerat bra under många år och jag tror att om vi tar ett gemensamt ansvar framåt så kan självregleringen göra stor nytta. Därför vill jag hylla Reklamombudsmannen för att de fortsätter att arbeta för att självreglering är den bästa medicinen för en hållbar framtid inom reklam.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att komma igång med träningen inför Vasaloppet 2023 i god tid.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Hur marknaden börjar ta ansvar för att undvika fler åtstramningar ifrån reklamtrötta konsumenter. Hur nya lagar kan komma att reglera marknaden kring riktad annonsering. Och hur kakornas försvinnande påverkar den digitala annonsaffären på riktigt.

LÄS ÄVEN: Cookiedöden närmar sig – här är mediebyråernas råd till annonsörerna och mediehusen 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.