Mediebyråer
Katastrofras för medieinvesteringarna – halveras under april
Publicerad: 7 maj 2020, 07:37
Tappet i april landar på 49,6 procent jämfört med samma period förra året.
Medieinvesteringarna, som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar, halverades under april och backar med drygt 800 miljoner kronor. ”Med största sannolikhet kommer investeringarna fortsätta att minska under en lång tid”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
Daniel Eriksson, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer varnade i april, efter ett jätteras i de medieinvesteringar som förmedlats via Sveriges Mediebyråers medlemmar att ”väsentligt större nedgångar” var att vänta.
Nu står det klart att tappet i april landar på 49,6 procent, jämfört med samma period förra året. Det är en minskning med drygt 800 miljoner kronor. Nivån på medieköpen är den lägsta för en april-månad sedan mätningarna påbörjades och påverkar alla mediekategorier.
– I april backade medieinvesteringarna mycket kraftigt till följd av corona-krisen. Bortsett från kalendereffekt, om cirka 10–15 procent, minskade medieinvesteringarna hela 35–40 procent under månaden. En kombination av kraftigt minskad efterfrågan och sjunkande mediepriser får alltså dramatiska effekter – trots att mediekonsumtionen i många kanaler har ökat under krisen. Nästkommande månader kommer tydligare visa på omfattningen, men med största sannolikhet kommer investeringarna fortsätta att minska under en lång tid. Efter finanskrisen 2008/2009 sjönk medieinvesteringarna som mest med 18 procent, och det tog 1,5 år för marknaden att återhämta sig. Vi har en tuff tid framför oss och det gäller såväl publicister som byråer, säger Daniel Eriksson i en kommentar.
LÄS OCKSÅ: Stängda biografer – miljoner på spel för Filmstaden Media
Siffrorna påverkas delvis av att april 2020 hade fyra måndagar jämfört med 2019 som hade fem. Bryter man ut siffrorna på de olika kategorierna ser det ut som följer:
■ Printkategorierna -43 procent
■ Digitala medieköp -40 procent
■ TV -55,6 procent
■ Utomhus/trafikreklam -62,6 procent
■ Radio -41,4 procent
– För de flesta mediekategorier blev april 2020 den sämsta april-månaden sedan mätningarna påbörjades. Kommande månader kommer visa hur lång och djup denna kris kommer att bli – men prognosen är dyster, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediabyrå.
Ackumulerat, hittills i år, har medieinvesteringarna backat med 22,3 procent.