måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Johan Alanko: ”Vi behöver höja ribban kring kreativa lösningar”

Publicerad: 5 januari 2023, 06:30

”Vi kommer inte vara sysslolösa 2023”, konstaterar Johan Alanko, managing director på Initiative Sweden, och berättar om några av de frågor han har på agendan.

Johan Alanko, managing director på Initiative Sweden, oroar sig över reklamtröttheten och konstaterar att kommunikationen behöver ta spjärn mot kulturella händelser i samhället och att ribban kring kreativa lösningar behöver höjas.

Ämnen i artikeln:

Initiative UniversalDagens Medias julenkät 2022Nyheter

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Johan Alanko, managing director, Initiative Sweden.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– Den enskilt största händelsen som påverkat oss på makro och mikro perspektivet är den 24 februari när Ryssland invaderade Ukraina. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag har slutat ge nyårslöften. Brukar inte kunna hålla dem längre än två veckor.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Vi har nog fler frågor på agendan men vi går mot en lågkonjunktur och de utmaningar som det innebär. Men som bransch kan jag oroas för att svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ. Jag tror fortfarande att vi behöver skapa kommunikation som tar spjärn mot kulturella händelser i samhället och höja ribban kring kreativa lösningar. Jag tror vi kommer ta mer hjälp av AI. Har man inte implementerat GA4 bör man göra det snarast. Vi har en olycklig situation med MMS där vi inte har kunnat enas om en valuta för online video då Youtube och Schibsted inte finns med i MMS. Så med andra ord; vi kommer inte vara sysslolösa 2023.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev