Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Jochum Forsell till Hear

Publicerad: 16 September 2019, 09:26

Jochum Forsell lämnar IUM för att bli rådgivare och delägare i Hear.

Foto: Hear

UPPDATERAD. Efter 25 år lämnar Jochum Forsell IUM för mediebyrån Hear.


Ämnen i artikeln:

IUM

I hela 25 år har Jochum Forsell arbetat på IUM, senast i rollen som vice vd på byrån. Jochum Forsell gör sin första dag på byrån Hear i dag måndag. 

– Hans erfarenhet av kundrelationer och det namn han är i branschen är superviktig för oss. Det är relationer som är i fokus på vår byrå och när vi satsar framåt så är det därför väldigt viktigt och värdefullt, säger Catharina Kinberg, vd på Hear, till Dagens Media. 

Hear grundades 2016 och är en oberoende svensk mediebyrå som ägs av delar av personalen. I och med rekryteringen siktar Hear på att konkurrera med större internationella byrånätverk. 

Hur ska ni göra det?

– Vi är en oberoende byrå och den erfarenhet och key take aways som Jochum har från att ha arbetet inom ett internationellt nätverk kommer bidra till det. 

Jochum Forsell kommer arbeta som rådgivare och kundansvarig, samtidigt går han in ledningsgruppen där han får ansvar för att utveckla byråns erbjudande. Han går även in som delägare. 

Hur känns det att lämna IUM efter så många år?

– Jättespännande såklart. Även om Hear har funnits sedan några år tillbaka så är det ändå som att vara med från början och bygga upp en mediebyrå tillsammans med personalen. Att få Hear att växa, bli större och utgöra ett riktigt bra alternativ till de betydligt mycket större mediebyråerna som finns där ute, det känns jätteinspirerande. 

IUM är ju en del av ett stort nätverk med Hear är en mindre oberoende byrå, hur kommer det skilja sig i sättet att arbeta tror du?

– Det finns både för- och nackdelar med att ingå i ett större nätverk. Nu är jag bara fem timmar gammal på jobbet, så jag väntar med att ge ett riktigt tydligt svar på vad skillnaderna är, men det är klart att det finns skillnader och att vi som liten lokal byrå har betydligt mer rörelsefrihet, det tror och hoppas jag i alla fall.

Den senaste tiden har en rad förändringar skett inom IUM och IPG. I oktober tillträder IUM:s nya vd Benjamin Holmfred efter att den tidigare vd:n Urban Hilding lämnat byrån då han inte delade ledningens syn kring byråns riktning framåt. Dessutom har Simone Westerberg utsetts till ny vd för IPG Mediabrands. 

Att du lämnar har det någonting att göra med den senaste tidens vd-byten?

– Nej, det skulle jag inte säga att det har utan det här var en möjlighet som kom upp när jag diskuterade med ledningen och som var lite för lockande att tacka nej till faktiskt. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev