Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

IPG tappar 35 procent i Sverige under 2020

Publicerad: 11 oktober 2021, 09:48

Simone Westerberg var tidigare vd för IPG Mediabrands i Sverige, men är numera nordisk vd för UM och ansvarar även för byrån på den svenska marknaden.

Foto: Janne Næss

Mediebyrånätverket IPG tappar 35 procent av byråintäkten på den svenska marknaden under coronaåret 2020. Dessutom redovisar bolaget en rörelseförlust.


Ämnen i artikeln:

IPGIUM

IPG Mediabrands, som numera huserar bland annat mediebyråerna UM och Initiative, har för första gången sedan 2017 en omsättning som understiger 1 miljard kronor. Omsättningen landar på 834 miljoner kronor under 2020, vilket kan jämföras med 1,2 miljarder under 2019 och 1,1 miljard under 2018.

Byråintäkten faller med 35 procent och landar på 64 miljoner kronor. Enligt bokslutet beror det på att annonsörerna bromsat sina medieinvesteringar under pandemin.

Samtidigt vänder bolaget 2019 års vinst till en förlust och redovisar en rörelseförlust på 16 miljoner kronor. Året dessförinnan låg vinsten på 10 miljoner kronor.

I bokslutet skriver IPG att bolaget fått permitteringsstöd under 2020, hur mycket framgår dock inte, men man skriver att IPG därför kunde ”behålla en stor del av personalen”. Av bokslutet framgår att bolaget haft ett färre antal anställda under 2020 jämfört med 2019. Under 2020 var medeltalet anställda 69 personer, och under 2019 låg motsvarande siffra på 75 personer.

Dagens Media kunde i januari i år rapportera att IPG valt att lägga ner IUM i Sverige, för att istället lansera sina två mediebyråer UM och Initiative i Norden, samt lägga större fokus på Magna som bland annat hanterar medieköp.

LÄS ÄVEN: IUM lägger ner – blir Initiative och UM 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IPGIUM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.