Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Howcom vinner Årets byrå: ”Otroligt roligt såklart”

Publicerad: 12 Mars 2021, 13:53

Fredrik Lundgren, vd på Howcom.

Senior kompetens, dubbelt kundansvar och en annorlunda affärsmodell. Det är tre faktorer som ligger bakom Howcoms vinst i Årets byrå, enligt vd:n Fredrik Lundgren.


Ämnen i artikeln:

HowcomÅrets Byrå

Dagens Media kunde igår rapportera om att mediebyrån Howcom vinner kategorin Media på Årets byrå – tävlingen där det är kundernas betyg som avgör vilken byrå som vinner.

LÄS ÄVEN: Utbrett missnöje med Årets Byrå – nätverksbyråer hoppar av tävlingen

Howcom tog hem segern i konkurrens med Context Media, Hear, Scream och Tre Kronor.

– Det känns otroligt roligt såklart, det var många glada leenden bland medarbetarna idag, säger Fredrik Lundgren.

– Vinsten är ett kvitto på att vi gör ett bra arbete och har en god relation med våra kunder, och det visar för personalen att deras hårda arbete ger resultat. Det tror jag också är extra viktigt när vi nu har ett coronaår bakom oss eftersom det är en utmaning att ha relationerna digitalt istället för fysiskt.

Vad är det som gör att kunderna ger er bra betyg?

– Självklart personalen. Vi har valt att investera i senior personal och särskilt i coronatider märks det i form av stabilitet och servicenivå.

Att Howcom alltid jobbar med två kundansvariga, en från mediesidan och en från affärsstrategi, säger Fredrik Lundgren också är en del av framgångsreceptet. Dessutom ger byrån tillbaka mediebyråersättningen och tar därmed inte tar betalt i procent av medieköpen, vilket många andra mediebyråer gör, utan man tar betalt för nedlagd tid.

– Det gör att vi kan komma med andra lösningar och behöver inte landa i köpt media. Det ger oss ett bredare perspektiv, vilket jag tror att kunderna uppskattar.

Howcom är idag cirka 26 personer, inklusive systerbyråer som Evolution, Jungle och Captivate. Målet på sikt är att vara cirka 40 personer.

– Vi vill fortsätta växa och har som ambition att blir en nivå större. För att kunna göra det behöver vi fortsätta att attrahera nya kunder, fördjupa uppdragen och attrahera bra talang.

Så sent som i höstas köpte Howcom in sig i nystartade Captivate. Det kan komma att bli fler förvärv, men målet på kort sikt är att växa organiskt, säger Fredrik Lundgren.

LÄS ÄVEN: Howcom lägger beslag på mediebyrån Captivate 

Men under 2020 minskade byråns omsättning på grund av coronapandemin. Fredrik Lundgren är dock förtegen med de exakta siffrorna. Howcom jobbar bland annat med Viking Line och Arlanda Express som drabbats hårt av pandemin.

– Speciellt under våren förra året så tror jag att alla mediebyråer hade en låg omsättning, vilket bland annat syns i Mediebyråbarometern. Trots det landade vi i svarta siffror förra året och det får vi vara nöjda med. I och med att vi inte lever på mediebyåersättning och därmed volym har vi kunnat hjälpa kunderna med andra saker än just medieköp, så där belönas vi av vår affärsmodell. Det är ju inte så att kundernas utmaningar försvinner bara för att de drar ner på sina medieköp.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

HowcomÅrets Byrå

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.